Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Amerikan işlevselcilik kuramının başlıca temsilcilerinden biri olan Parsons'a göre, tabakalaşma sosyal bir sistemin bütünlüğüne ait bir hiyerarşidir ve bu hiyerarşi ortak bir değerler sistemine bağlıdır. Parson'un toplumsal sistem anlayışı analitik açıdan ayrı olan iki sistemle, kişilik ve kültürle bağlantılıdır. Toplumsal sistem, sosyo-kültürel bir ortamda etkileşim halinde olan aktörlerden meydana gelmektedir. Bu "kültürel bir yapıya sahip olan ve ortak sembollerden oluşan bir sistem"in dolayımıyla gerçekleşen bir süreçtir. Parsons, her toplumsal sistemin esas olarak dört alt sistemden -akrabalık, sosyal tabakalaşma, iktidar ve din meydana geldiğini düşünmektedir. Asıl toplumsallaştırıcı unsurun akrabalık sistemi olmasına karşın kazançların farklılaşmış bir toplumsal yapı içerisinde dağıtılmasının aracılığını da tabakalaşma gerçekleştirmektedir ve bu iki alt sistem aslında toplumdaki eşitsizlik modelini pekiştiren ve sürdüren bir rol oynarlar (Swingewood, 2010: 252).
Kitsch bir kültürel kategoridir. Her yandan ödünç alınmış (geçmiş, yeni, egzotik, folklorik, fütürist) ayırt edici göstergelerin nesne düzeyinde sanayisel çoğalması, bayağılaştırılmasından ve "kullanıma hazır" göstergelerin düzensiz bir artışından kaynaklanan kitsch'in bu çoğalımı "kitle kültürü" gibi temellerini tüketim
Sayfa 125Kitabı okudu
Reklam
336 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Peçeli duygular Orta doğu'nun soskültürel ve sosyo psikolojik analizini yapmış yazar üçyüzüne bedevilerin içinde geçirir göçebe toplumlarının Duygu dünyalarını zihin dünyalarının analizini yapmış örtük bastırılmış duygular dışa vurulmayan Dünyaların delhizlerine ışık tutmuş Kadın ve cinsellik inkar edilen görmezden gelinen ve yok sayılan
Peçeli Duygular
Peçeli DuygularLila Abu-Lughod · Epsilon Yayınları · 20048 okunma
412 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
gerçekçi, orijinal, şaşırtıcı
çok gerçekçi bir bakış açısı var. Ancak dini ve manevi konularda ön yargılı buldum. İlgimi çeken kısımları not almıştım. - 19: insan kelimesi gerçekte homo cinsine mensup bir hayvan anlamına gelir. Homo sapiens dışında pek çok tür mevcuttur. - 20: Homo neandertalensis, Homo erectus, Homo soloensis, Homo denisova, Homo rudolfensis, Homo
Hayvanlardan Tanrılara: Sapiens
Hayvanlardan Tanrılara: SapiensYuval Noah Harari · Kolektif Kitap · 201936,4bin okunma
Emperyal Amnezi
Gelişmekte olan ülkelerin çoğu, yanlış giden her şey için sömürgeciliği suçlamayı neyse ki bıraktı. Uluslararası anlamda sömürgecilik artık mazide kalmış bir hadise olarak görülüyor, zira sömürgecilikten kurtulma yolları eskisi kadar tartışılmadığı gibi sömürgecilik de eskisi kadar kargaşaya sebep olmuyor. (Tabii, var olması veya yitip gitmesinin
Nedir bu “transgenderizm”? Bir birey kendi biyolojik cinsiyeti (ve buna tekabül eden, toplum ta­rafından doğum anında ona tahsis edilen toplumsal cinsiyetiyle -yani, kadın ya da erkek-) ve öznel kimli­ği arasında bir uyumsuzluk yaşadığında ortaya çıkıyor transgenderizm. Bu doğası gereği transgendirizm “ka­dın gibi hisseden, yaşayan erkekler” veya bunun ter­siyle ilgili değildir sadece, erkeksi ve kadınsılıktan olu­şan ikili karşıtlığın dışında yer alan ilave “gender-kuir” konumları içeren karmaşık bir yapıyla alakalıdır; çift cinsiyetlilik, üç cinsiyetlilik, tüm-cinsiyetlilik, akışkan cinsiyetlilikten tutun da cinsiyetsizliğe kadar gider bu. Transgenderizmi destekleyen toplumsal ilişkilere dair nihai tahayyül ise postgenderizmdir: toplumsal cinsi­yetin biyoteknoloji ve üreme teknolojilerinde kayde­dilen son gelişmeler sayesinde gönüllü olarak ortadan kaldırılmasını savunan toplumsal, siyasi ve kültürel bir harekettir bu. Bu hareketin savunucularının öne­risi sadece bilimsel olanaklılıkla ilgili değildir, etik olarak da temellendirilmiştir: Postgenderizmin temel önermesi, toplumsal cinsiyet rollerinin toplumsal, duygusal ve bilişsel sonuçlarının eksiksiz bir özgürleş­meye engel olduğu yönündedir. Seks yoluyla üreme­nin ortadan kaldırıldığı (ya da mesela kadının çocu­ğuna “babalık da yapabildiği” başka versiyonların da mümkün olacağı) bir toplum, daha önce görülmemiş yeni özgürlük olanaklarının, yeni toplumsal ve duy­gusal deneyim ihtimallerinin kapısını aralayacaktır. Böylece bütün müteakip toplumsal hiyerarşi ve sömü­rüleri destekleyen temel ayrım ortadan kalkacaktır.
Reklam
Tü­ketim toplumu hareketli bir toplumdur: Geniş nüfus katmanları top­lumsal hiyerarşi boyunca hareket eder, üst bir statüye ve aynı zaman­da bu statüyü göstergelerle gösterme zorunluluğundan ibaret olan kültürel talebe ulaşır. Toplumun tüm düzeylerinde, “sonradan gelen” kuşaklar kendi gösteriş eşyalarını talep eder.
Sayfa 136 - Ayrıntı Yayınları, 2018.Kitabı okudu
Hırsın gülünesi, iktidarınsa şeytani olduğunu düşünüyorduk. Ama şempanze gözlemlerim hiyerarşilerin yalnızca toplumsallaşmanın ürünü olan kültürel kurumlar olduğu ve onları her an ortadan kaldırabileceğimiz fikrini sorgulamama yol açtı. Hiyerarşi çok daha derinlere kök salmış gibi görünüyordu. En hippivari organizasyonlarda bile bu eğilimleri tespit etmekte zorluk yaşamıyordum. Bu topluluklar genelde otoriteyle alay eden ve eşitliği vaaz eden ama insanlara emir vermekten ya da yoldaşlarının kız arkadaşlarını çalmaktan gocunmayan genç erkekler tarafından yönetiliyordu. Garip olan şempanzeler değil, ikiyüzlü insanlardı. Siyasi liderlerin iktidar arzularını ulusa hizmet etmek ve ekonomiyi geliştirmek gibi daha asil arzuların ardına saklama alışkanlıkları vardır. İngiliz siyaset felsefecisi Thomas Hobbes bastırılamaz bir iktidar arzusunun varlığını öne sürdüğünde hem insanlarda hem de kuyruksuz maymunlarda hedefi tam on ikiden vurmuştu.
Sayfa 180 - 181 - PdfKitabı okudu
Kadın ve doğa arasında gerekli veya “doğal” bir bağ varken erkek ve doğa arasındaki ilişki ol­dukça farklıdır. Kadınlar doğa mahlûklarıyken erkekler kültür mahlûklarıdır: Onların dünyası sunî veya insan yapımıdır, doğal yaratıcılıktan çok insan ustalığının bir ürünüdür. Bu durumda erkek dünyasında akıl sezilerin üstünde yer alır, materyalizm mâneviyattan önce gelir, mekanik ilişki­ ler bütüncül ilişkilerden önemli bulunur. Siyasî-kültürel açıdan bu, rekabet ve hiyerarşi inancında yansıtılır. Doğal dünya için bunun anlamı açıktır. Bu açıdan ataerkillik, kültürün doğa üzerinde üstünlüğünü beraberinde getirir; doğa ise boyunduruk altına alınması, kullanılması ve üstünde yükselinmesi gereken bir güçtür. Ekolojik zarar ve cinsiyet eşitsizliği, “kültürlü” erkeğin “doğal” kadını yönettiği aynı sürecin bir parçasıdır.
Hollandalı girişimci için vakit nakit değerindedir. Bu belirgin özellikleri ticari görüşmelerde, yazışmalarda ya da toplantılarda her zaman akılda tutulmalıdır. Bir Hollanda şirketi ile yapılan ilk temasta firma ve ürün hakkında yeterli ön bilgi toplanmış olmalıdır. Doğrudan konuya girilmesi ve en başından hangi ticari mal ya da hizmetin
Sayfa 276Kitabı okudu
Reklam
savaştan sonra daha büyük tehlikeler olabilir
Suriye'de başmüftülük makamının ilga edilmesi ve yerini "her mezhebi temsil edecek bir ilim adamları heyeti'nin alması, şüphesiz ki sadece dini bir düzenleme değil. Hatta dini bir düzenlemeden çok, düpedüz siyasî bir dizayn denemesi. 1964'ten günümüze, rejimin yılmaz savunucuları bile olsalar, başmüftüler en azından Sünnî çoğunluğa mensuptu. Bundan sonraki süreçte, Suriye'deki dinî sahanın ve din dilinin tertibi için karma bir heyetin vazifelendirilmesi, İran'ın dini hiyerarşi içindeki tesirinin daha da artacağını akıllara getiriyor. Suriye'nin birçok noktasında ziyaretgâhlar ihdas ederek Şii nüfusu buralara yönlendiren İran, ülkedeki vakıf eserlerini de kontrolü altına almak için girişimleri başlatmış durumda. Şimdiye kadar hep "savaş" bağlamında konuştuğumuz Suriye'de, savaş sonrasında yaşanan gelişmeler son derece önemli. Adım adım, bir ülkenin yüzyıllardır taşıdığı dini ve kültürel kimliğinin değiştirilmesine tanıklık ediyoruz. Suriye meselesini "dış müdahale" bağlamında tartışacaksak, konuşulması gereken asıl nokta burası.
Sayfa 61 - şii tehlikesi
216 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
12 saatte okudu
“İmkansız bu! Kadınlar iş birliği falan yapamaz, doğalarına aykırı!”
Charlotte Perkins Gilman’ın bu cesur, hiciv dolu ütopyası sizi büyük ihtimalle hayatınızın geri kalanını geçirmek isteyeceğiniz eşsiz bir ülkeye götürüyor. Bu ülkede sadece erkekler değil, aristokrasi, hiyerarşi, aile; rekabet, suç, şiddet, korku yok. Öyle bir ülke düşünün ki bütün kadınlar anne, bütün kızlar kardeş; öyle bir ülke düşünün ki “ben”
Kadınlar Ülkesi
Kadınlar ÜlkesiCharlotte Perkins Gilman · İthaki Yayınları · 201812,1bin okunma
On yıllar boyunca önemli ve saygın bulunan bu tür ırkçı teoriler, şimdilerde siyasetçiler ve bilim insanları arasında adeta lanetlenmiş durumdadır. İnsanlar hâlâ ırkçılığa karşı kahramanca mücadele ederken, cephenin değiştiğini ve emperyal bir ideoloji olarak ırkçılığın yerini "kültürcülük"ün aldığını gözden kaçırıyorlar. Böyle bir
Sayfa 300Kitabı okudu
100 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.