Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Esas olarak, Osmanlı İmparatorluğu, bir ortaçağ zihniyeti ve ekonomisiyle fakat hiç bir ortaçağ devletinin hiç bir zaman taşımak zorunda kalmadığı bir bürokrasi ve devamlı ordunun ek yüküyle ­bir ortaçağ devleti olarak kaldı veya bir ortaçağ devletine döndü. Hızla modernleşen bir devletler dünyasında pek az yaşama şansı vardı.
Reklam
Ortaçağ zihniyeti
Gece ile gündüz arasında ne kadar fark varsa Ortaçağ'da İslam'la küfür arasında o kadar fark vardı. Kilise'nin ortaçağın "karanlık" İslam'ınki ne ise "nur" hakimdi.
Sayfa 114Kitabı okudu
« Demokrasiye atılmış terlik... Demokrasiden zarif bir gövde hareketi ve evet terlik karavana... Demokrasi banyonun eşiğinde... Şimdi içeri girip kapıyı kapadı... Evet, banyoda demokratik ortam, koridorda ortaçağ zihniyeti... ... - Kız çık dışarı... Kör olmayası, yedi yine kafayı.. Kızım televizyonlar kapışınca gaza gelip demokrasi filan deme anneye... Sen kendin inanıyo musun? Daha geçen gün 'Reklam Arası Rejimi' diyodun. Televizyonun kavgasından noolur, iki gün sonra öpüşüp barışır o manyaklar, yazarların, çizerlerin, gazetecilerin içeri tıkılıp, şairlerin yakıldığı yerde niye demokrasi lekelenmiyordu sanki? Durduk yere düşünüp konuşcan, kara lekenin feriştahını sana sürecekler... »
Sayfa 25 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Pakistan "Medrese" Zihniyeti
Peşavere geri dönerken, endişeden titrediğimi hatrlıyorum. Büyük İslami düşünce ve ilim mirası, buna mı indirgenmişti? Yalnızca Peygamber'in fiziksel görünüşünü fetişleştirmeye mi? Son derece dışlayıcı bir saflık anlayışına mı? Şeriata ilişkin bir Ortaçağ anlayışına mı? Hakkaniye Medresesi, “bir ilim merkezi” olmaktan çok, bir nefret çiftliğine dönüşmüştü. Eğitim ve öğretim almış insanlar değil, kendi yollarının tek hak yol olduğundan emin, dar görüşlü bağnazlar yetiştiriyordu. Kritik çoğunluğa ulaşıp, onların görüşüne katılmayanlarla savaşmalarına ne kadar zaman kaldığını düşündüğümü anımsıyorum. Şiilere karşı ne zaman savaş ilan edeceklerdi? Pakistan'ı kendi cennetlerine ya da bir başka deyişle cehenneme dönüştürmelerine ne kadar kalmıştı? Medresenin mizah duygusundan ve yaşama sevincinden tamamen yoksun olması, beni bu öğrencilerin ciddiye alınması gerektiğine ikna etmişti.
Sayfa 252
orta-çağ zihniyeti tüm Dünya da yok olur umarim
Ortaçağ bedensel günahları gittikçe daha da nesnelleştirmekte, (bunda bir 'barbarlaşma' işareti mi görmeliyiz) tanımlar, yasaklar ve yaptırımlardan örülmüş bir ağ içine hapsetmektedir. Bu günahlann ödenmesi için, Kilise adamları (özellikle aşın çilekeşçi İrlandalı papazlar) günahları ve kefaretleri gösteren listeler hazırlamaktadır, bu kitaplarda barbar yasalanmn izini görmek mümkündür. Günah listelerinde en büyük yer, manastır militanlarının ülkülerinin ve hayallerinin göstergesi olarak, bedensel günaha ayrılmıştır. Dünyayı küçümsemeyi, bedeni de aşağılamaya öngören manastır modeli, Batı'nın töreleri ve düşünce biçimini önemli ölçüde etkilemiştir. Dengeli keşişliğin Benedict modeli, çölün, Batı'nın ada ve ormanla kaplı çölünün anlayış ve alışkanlıklanm uzun süre değiştiremeyecektir.
Sayfa 165Kitabı okudu
Reklam
kadın düşmani ortaçağ zihniyeti hala yaşıyor maalesef
Geç Ortaçağ bunlari yeniden ele aldı. Kilise adamı, çok anti-feministti: "Günah kadınla başladı ve biz de kadın yüzünden ölüyoruz" (XXV, 24).
Sayfa 159Kitabı okudu
Osmanlı Devşirme Sistemi ve Sebep-Sonuçları
Fatih'in, Osmanlı camiasına bu yeni katılan unsurlara öz evlat muamelesi etmesini, değil beş yüz sene evvelki Ortaçağ zihniyeti, yirminci asır anlayışı dahi hâlà idrakinde halledememiştir. Şu son asır vak'aları için de, Fàtih'in bu insanlık şuurunun ne derece verimli ve muvaffakiyetli bir taktik olduğunu isbât edecek misaller pek çoktur. Biz sadece şunu söyleyelim ki, muazzam bir medeniyetin sahibi olan Almanya, asırlardır toprağında yaşayan irkçı müsevi ekalliyetini, öz câmiasına mâl edememiş olduğu için nihâyet imhà siyàsetine başvurdu. Rusya, eski Türk medeniyeti bakiyesinden hâlâ korkmakta olduğu için, kezâ tarla biçer gibi milyonları sildi süpürdü. Fakat, bir mânevî otoriteye mâlik bulunmamakla beraber Amerika, bu iki devletin tam aksi kutbundan hareket ederek, tek taraflı kültürüne rağmen, toprağına yerleşip kalana: "Sen Amerikalısın." demek cesaret ve kazancını gösterdi. Fâtih, yeni müslüman olanlara ve devşirmelere geniş imkânlar bağışlamakla, ikilik yaratmamış, ikiliği ortadan kaldırmıştır. Fakat sonraları hatalı hareket edilmişse, tatbikattaki yanlışlık, prensipin sakatlığını ifade etmez.
Sayfa 107 - Baha Matbaası/1974Kitabı okudu
Ortaçağ zihniyeti kolay kolay silinemez.
Fransa'da işçi sınıfı, düşünceleri Fourier'nin düşüncelerine karşı olan Pierre-Joseph Proudhon'un etkisindeydi. Feministler, kadınların ya "ev kadı­nı ya orospu" olmaları gerektiğini savunan ve hem sosyalist, hem sen­dikalist çevrelerde etkili olan Proudhoncu fikri eleştirdi.
Sayfa 473Kitabı okudu
Kısacası, Batı'nın bu "Ortaçağ zihniyeti"ni terk ettiği yüzyıllarda, Osmanlılar tam tersi bir istikamette hareket ederek kapitalizmin ruhuna aykırı bir zihniyetin değerlerine sarılagelmişlerdir.
Reklam
türk-iş
işverenlere göre işçiye verilen ikramiye bir atıfettir. yani sadaka. onlar yıllarca emeği sömürecek; hemen hemen boğaz tokluğuna işçi çalıştıracaklar. sonra kazara bir ikramiye verirlerse bunu da bir atıfet olarak adlandıracaklar, dilerlerse verilir, dilerlerse verilmez. bir lütuf olarak kabul edeceklerdir. bu ortaçağ zihniyeti karşısında fazla söz söylemek herhalde yersiz olur.
Yani Muhafazakarlık = Ortaçağ Zihniyeti
Romantik muhafazakarlık (gerçi hangi hakiki muhafazakarlık romantik değil ki?) devrimlerin, özellikle de Avrupa’daki devrimin başarısızlığının bir sonucuydu ve Antikite’ye değil Ortaçağ’a yönelmişti.
Sayfa 265
İsa'nın doğum tarihinin değiştirilmesi
Constantinus'tan sonra Hıristiyanlar İncil'i duyurma görevlerini dindışı kuramlarla bağlantılı olarak yeniden ele alıp pagan kültürüyle de karşılaştırmaların yapılmasına neden olurlar; daha fazla kişinin kişilerin Hıristiyanlığı kabul etmesiyle apolojist amacın yanında pagan zihniyeti ve dini inancıyla da bir senteze varılır. Bu sentezin en belirgin göstergeleri, Hıristiyan bayramların pagan bayramlarına denk getirilmesinde görülebilir; örneğin Noel bayramı, kış gündönümünde yeniden doğan Güneş'in kültü şeklindeki pagan kozmik inancını, İsa'nın doğuşunu "adalet güneşi" olarak gören (Yunan-Bizans Noel troparion ilahilerinde böyle yazar) Hıristiyan inancına dönüştürmek amacıyla 6 Ocak'tan 25 Aralık'a alınır.
Sayfa 889 - ALFAKitabı okudu
Memleketimizde türeyen reformcular, dinde reform istiyorlar. Bunların çoğu bu istediklerinde samimi olmadıkları gibi, dinin reforma ihtiyacının olup olmadığını da içlerinde pek azı bilecek durumdadır. Çünkü, kendilerinin din bilimi ile ilgileri yoktur. Bu reformcular iki kısım olabilir. Bir kısmı inançları ayrı olanlarla, başka inançta ve dinde olanlara hizmet etmek maksadını güdenler düşünülebilir. Diğer kısım ise bu gibi maksatlı hareket edenlere iyi niyetle, samimiyetle katılanlardır.Bu ikinciler, işin içyüzünü bilmeyenlerdir. Bunlar, ilkokuldan itibaren tarih ve edebiyat kitaplarında (Batıda uyanış devri) diye bir bölümle karşılaşmışlardır. Orada, Batı'nın Ortaçağ zihniyeti açıklanmiş, Hiristiyan Ortaçağın bir karanlik çağ olduğu, dinin bilim ve medeniyete elverişli olmadığı, din adamlarının dar görüşlü, müsamahasız, tutucu, yobaz oldukları, yeniliklere karşı koydukları, dinin ilerlemeye engel olduğu bol bol anlatılmış, zihinler bu bilgilerle doldurulmuştur. Bu tesirler altında kalan insanlar artık bir daha bu konuda düşünmeyi lüzumsuz sayarak doğrudan doğruya, din demek ilim ve medeniyete düşman bir müessese demek olduğunda karar kılmışlardır.
Sayfa 85 - İslamiyette, kitap ve din daima ileridir. İleriye işaret etmektedir. Fakat cemiyet çok geride kalmıştır. Bundan dolayı İslam dünyasında reformun dinde değil cemiyette yapılması lazımdır.Kitabı okuyor
34 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.