Oğuz Demiralp

Oğuz Demiralp

Yazar
8.0/10
2 Kişi
·
3
Okunma
·
0
Beğeni
·
958
Gösterim
Adı:
Oğuz Demiralp
Unvan:
Türk Yazar
Doğum:
İstanbul, 22 Ocak 1952
1952′de doğan Oğuz Demiralp, ilk yazı ve çevirilerini 1973 yılından itibaren Yeni Dergi’de ve kuruluşlarında rol oynadığı Yazı, Soyut ve Oluşum dergilerinde yayımladı.Demiralp’in 1980′lerde yazıları Tan, Yazko Edebiyat ve Gergedan dergilerinde yayımlandı.

Demiralp, “özel bir metafizik kurmaya yöneldiği” eleştirel denemelerinde Abdülhak Şinasi Hisar, Oğuz Atay, Yusuf Atılgan,İsmet Özel üzerinde çözümleyici bir yaklaşımla durdu; ilk kitabı “Kutup Noktası:Ahmet Hamdi Tanpınar Üzerine Eleştirel Deneme”de, Tanpınar’ı öznel bir okuma perspektifinden işledi.

Demiralp’in Alman düşünür Walter Benjamin üzerine yazdığı “Tanrı Bakışlı Çocuk: Walter Benjamin Üzerine 49′a Parçalanmış Deneme” 1995′te, “Kör Okur: Sadık Hidayet Üzerine Kör Baykuş Merkezli Okuma Denemesi” ise 2001′de Yapı Kredi Yayınlarından çıktı.

Denemelerini “Okuma Defteri”, “Yazı ve Yalnızlık” ve “Satırlar Arasında Aylaklık” adlı kitaplarda toplayan Demiralp’in “Gönderilmemiş Kartpostal Yazıları” adlı, ziyaret ettiği 49 şehirden izlenimlerini içeren bir kitabı da bulunuyor.

Bir dönem Türkiye’nin Avrupa Birliği Daimi Temsilciliğini yapan Büyükelçi Oğuz Demiralp AB Genel Sekreteri olarak görev yapmaktadır.

Oğuz Demiralp evli ve iki çocuk babasıdır.
Akşam olur, karanlık basar; herkes dinlenmeye çekilirken şarkı söyleyenin acısının arttığı vakittir gece.
Henüz doğmayanlar bizim bu yazgımızı bilseler dünyaya gelmek istemezler.
Oğuz Demiralp
Sayfa 35 - Yapı Kedi Yayınları, 1.Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
Utkulu bir sefer sonucunda inci top İran'a getirilir. Top sayesinde kentteki cinsel üretim artar, o kadar ki topa sürtünme oturumlarını yalnızca çarşamba günleriyle sınırlı tutmak gereği ortaya çıkar.
Oğuz Demiralp
Sayfa 105 - Yapı Kedi Yayınları, 1.Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
İsmet Özel'in bir şiirinde rastladığım bir alıntıdır: " Iam a powerless criminal in a time of criminal power" ( " Bir suç iktidarı çağında, iktidarsız bir suçluyum") . Bir bakıma bu söz hem Kafka'nın hem de Hidayet'in kahramanlarının, daha doğrusu karşı-kahramanlarının ruh halini yansıtmaktadır.
Oğuz Demiralp
Sayfa 111 - Yapı Kedi Yayınları, 1.Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
Annesi 'salgı salamaz ol!' diye beddua eder yavru örümceğe. Küçük örümcek ağ yapamayınca ölüme kurban gider. - Hidayet'in hayat hikayesi miydi bu?
Oğuz Demiralp
Sayfa 110 - Yapı Kedi Yayınları, 1.Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
Ölü canlar sonsuza değin terkettikleri bedenlerinin çürümelerini, hayvanlarca parçalanmasını seyrederken ömürlerinin " muhasebesini" yaparlar. Bir ölü öbürüne " Yeryüzündeyken mide ve cinsellik kaygıları yüzünden gözün hiç birşey görmüyor, ama buradan bakıldığında şu yeryüzü bir delinin zihninden doğmuş bir söylenceye benziyor" der.
Oğuz Demiralp
Sayfa 24 - Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
" İnsan'ın Ataları" nda, insan olma evresine yakın maymunlar âlemi söylenir. Grup şefliği için iki maymun arasındaki çekişmeyi ahlak bakımından zayıf olan kazanır. Öbür maymunlar onun şefliğini rahatça benimserken, savaşımı yitireni öldürüp parçalarlar. Bu olan bitenler, ilerde insanoğlunun nasıl kan dökeceğinin imleridir. Öykünün yarattığı izleksel hava, insanın atası maymundaki o öldürme ve parçalama kösnüsünün bugünün insanın da bile ölmediği yönündedir.
Oğuz Demiralp
Sayfa 33 - Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
Yaşam, Betty Blue yazarı Philippe Dijan'ın bir kahramanının dediği gibi " Feci bir şaka" ise, Buda'nınki de bu yaşam karşısında SOMSİYAH bir gülümseme.
Oğuz Demiralp
Sayfa 108 - Yapı Kedi Yayınları, 1.Baskı: İstanbul, Ağustos, 2001
Akşam olur, karanlık basar; herkes dinlenmeye çekilirken şarkı söyleyenin acısının arttığı vakittir gece.
Gel gör ki, insanoğlu bilgi ağacından yasak meyveyi koparıp yediğinden beri doğadan kopmuştur. Kültüre yargılıdır. Anlatıcının dışatı çıkması pek farketmez, çünkü satırlarla sokaklar birbirine karışarak uzayıp giderler. Çıkışsız, yönü belirsiz yollar gibi, labirent gibi.
(...)
Kütüphane insanlık durumunun metaforudur. Bilgi kabul edilmesi, üstüne gidilmesi gereken insanlık yazgısıdır. İnsan tekleri ne derse desinler, ne yaparlarsa yapsınlar, insanlık ömür boyu okuyup yazmaya yargılıdır.
(...)
Albert Camus'un ünlü Sisyphos öyküsü gelir aklımıza. Camus, durumunu kabul eden bu mitos kahramanının mutlu olduğunu düşünmek gerektiği kanısındadır. Kütüphanedeki "müebbet okuru" da aynı biçimde mutlu saymak gerekir. Bu, bir bakıma, insanın insanlığını kabul etmesidir.
Okurken “kör” oldum. O zaman ben “Kör okur” um.

Bu kitap bir incelemedir. Bu yüzden incelemeye inceleme yazacak değilim. Sadece kitaptaki bazı noktalara değineceğim.

Hidayet, eserlerinde Şintoizm’i ve Budizm’i yüceltir ve Ömer Hayyam, Walter Benjamin ve Kafka’dan etkilenmiştir.

Hidayet, Freud ve Otto Rank’ ten ruh çözümlemelerinde etkilenir.

Hidayet’te kadın düşmanlığı vardır. Ama bu biraz farklı düşmanlıktır. Nasıl mı? Okumak lazım, söylemem. :)

Hidayet’in eserlerinde yalnız, bahtsız insanlara sıkça rastlanır. Kahramanlarının göz diktikleri, sevdikleri kadınlar hep başkalarına giderler. Ayrıca ihtiyar adam ve genç kız aşkına eserlerinde sıkça rastlanır ve bir aşk üçgeni görülür.

“Üç Damla Kan” da hem kadına karşı ölümüne bir arzu ve kıskançlık hem de kadının cinselliğinden, kösnüllüğünden korku duyguları görülür.

“Kör Baykuş” ta amcasına sunmak için odada bir şeyler arar. O doğduğunda yapılmış, saklanmış şarabı bulur. Bu bir Zerdüştçü geleneğidir. Bu geleneğe göre, çocuk doğunca şarap yapılır ve saklanır.

Bu geleneğe benzer şekilde bugün bazı Batı ülkelerinde kişi evlenirken doğduğu yılın şarabını sunmak geleneği vardır.

Ne yaşamışsın be Sadık!
Yazmaya körkütük âşık
Ölümle hep yapışık
Kitaplarını okuyacağım kaşık kaşık

Medine T.

Yazarın biyografisi

Adı:
Oğuz Demiralp
Unvan:
Türk Yazar
Doğum:
İstanbul, 22 Ocak 1952
1952′de doğan Oğuz Demiralp, ilk yazı ve çevirilerini 1973 yılından itibaren Yeni Dergi’de ve kuruluşlarında rol oynadığı Yazı, Soyut ve Oluşum dergilerinde yayımladı.Demiralp’in 1980′lerde yazıları Tan, Yazko Edebiyat ve Gergedan dergilerinde yayımlandı.

Demiralp, “özel bir metafizik kurmaya yöneldiği” eleştirel denemelerinde Abdülhak Şinasi Hisar, Oğuz Atay, Yusuf Atılgan,İsmet Özel üzerinde çözümleyici bir yaklaşımla durdu; ilk kitabı “Kutup Noktası:Ahmet Hamdi Tanpınar Üzerine Eleştirel Deneme”de, Tanpınar’ı öznel bir okuma perspektifinden işledi.

Demiralp’in Alman düşünür Walter Benjamin üzerine yazdığı “Tanrı Bakışlı Çocuk: Walter Benjamin Üzerine 49′a Parçalanmış Deneme” 1995′te, “Kör Okur: Sadık Hidayet Üzerine Kör Baykuş Merkezli Okuma Denemesi” ise 2001′de Yapı Kredi Yayınlarından çıktı.

Denemelerini “Okuma Defteri”, “Yazı ve Yalnızlık” ve “Satırlar Arasında Aylaklık” adlı kitaplarda toplayan Demiralp’in “Gönderilmemiş Kartpostal Yazıları” adlı, ziyaret ettiği 49 şehirden izlenimlerini içeren bir kitabı da bulunuyor.

Bir dönem Türkiye’nin Avrupa Birliği Daimi Temsilciliğini yapan Büyükelçi Oğuz Demiralp AB Genel Sekreteri olarak görev yapmaktadır.

Oğuz Demiralp evli ve iki çocuk babasıdır.

Yazar istatistikleri

  • 3 okur okudu.
  • 20 okur okuyacak.
  • 1 okur yarım bıraktı.