Beni kınamayın Hakk'ı sevenler
Rüzgâr esmeyince dal ırganır mı
Küllî boş değildir aşka düşenler
Katre düşmeyince sel uyanır mı
Dil meftun olmazsa âşık yârine
Yanar mı pervane şem'in nârına
Ah u zâr çekmese Hak dîdârına
Uyanıp hâbından su dolanır mı
Öyle bir Leylâ'ya Mecnûn'um billâh
İsminde okunur harf-i Bismillah
Tutuştu her yanım hasbeten-li'llâh
Mevlâ'yı zikreden kul kınanır mı
Nice bir âlemin Perverdigârı
Mevlâm her kuluna vermez bu kârı
Gûn-be-gün artıyor bülbülün zârı
Goncasız gülşene gül yamanır mı
Buldu Celâli'yi Kırklar Yediler
Erkânı öğretip hizmet verdiler
Haşre dek bu çarhı çevir dediler
Sormadım ki buna kol dayanır mı
Ve şimdi gece oldugu için
ve dünya karanlıkta daha bizim
daha yakın
daha küçük kaldığı için
ve bu vakitlerde topraktan ve yürekten
evimize, aşkımıza ve kendimize dair
sesler geldigi için ...
BAKIŞ KUŞU (1969)
bir gülün açılması devrimdir
bildiğin nnladığın bir devrim
gecede bir bozkır knlmışlığımız
bakışları ağırlayan seslerim
sana bakmak öyle kolay değildir
simgeler: en çocuk yanlışlığımız
Yüzümde hüzünden gölgeler varsa,
O hüzün yüzündendir olsa olsa.
Bilmiyorum, bu yaşamın çoğu yaşanmamışsa,
Yaşanmadığı okunur, şimdi daldımsa.
Özledikçe yalnız durup-susup baktımsa,
Sorulacakken nedeni nasıl sormadımsa.
Geldiğini umudumda umudla umdumsa,
Geleceğini görüyor-biliyordum, anlattımsa.
O geçip-gitti ora'sına, ben görmedim, baktıysa.
Derim ki şimdi, bir daha gelse de, sorsa.
Sözünle, yüzümle, gözümle dedim, duysa.
Bende buramda onu bekledim oysa.
Yüzümde hüzünden gölgeler kaldıysa,
İçimde örülen duvardan düşmüştür, çatladıysa.
Asla takdir edilmedim; ne ailem, ne eleştirmenler, ne arkadaşlarım. Yazdıklarım da okunmadı aslında. Okunur gibi yapıldı hep. Ne demek istediğim dinlenmedi hiç. Yılmadım, bazen yazmaktan değil, kendimden vazgeçtiğim oldu elbette. Yeryüzünde yaşayamadığım gibi, ölmem de uygun görülmedi. Ateizm ile agnostik algı arasına sıkıştım bilinç aralığından geçerken. Ne inandım ne de inanmamayı marifet saydım. Mezarlık önünden geçerken müziğin sesini kısmak yerine, daha da açtım; ölüler de eğlenebilsin diye, eğer tanrı varsa.
Eğer tanrı varsa diye canlıya saygı duymadım; canlı var diye saygı duydum. Eğer canlı varsa.
Eğer tanrı varsa diye eşitlikçi, paylaşımcı olmadım; bu doğrudur zaten diye öyle davrandım. Eğer halk varsa.
Eğer tanrı varsa diye karşı çıktım haksızlığa, faşizme; ideolojik bir giysi giydiğimden değil.
Şahsıma münhasırdım. Canımı sıktım bu doğruluktan. Açıkçası, kendimden bile haz etmedim; yavan geldim / yayan giderim. Kimse zahmet edip taşımasın tabutumu.
İslam öncesi Arap şiiri, şarkı formunda söylenerek nesilden nesile aktarılmış bir şiirdir. İster doğaçlama ister önceden hazırlanarak icra edilsin bu dönemde şiir okuma veya şiir söyleme, performatif bir eylemdir. Şairler her yıl "haram" aylarında yani savaşmanın dinen yasak sayıldığı dört ayda düzenlenen şiir festivallerinde yaratılarını, dinleyicilerin ve eleştirmenlerin beğenilerine sunarlardı. Şairlerin performans tarzları da birbirinden farklılık arz ederdi. Örneğin bazı şairlerin kılıcına yaslanarak, bazılarının da titreyip sağına soluna bakarak şiirlerini icra ettiği söylenir.
"Swift'in "Kitapların Savaşı"nı tanımayan okuryazar yoktur. Buna karşılık, bu metni okumuş kimseye rastlamadım ben. Kitapları biliriz, tanırız, okumayız çoğu zaman. Şiir ve deneme, bir azınlığın içindeki bir azınlık tarafından okunur; bilimsel çalışmalar ve eleştirel araştırmalar da. Sözümona çok okunur ya roman, pek çok okuryazar arkadaşın, " Yahu hâlâ Orhan Pamuk'un (ya da Ahmet Altan 'ın) son romanını okuyamadın mı?" diye sordukları miladi takvimde Proust' u ve daha nicelerini okumamış olduklarını bilirim. Homeros, Shakespeare, Baudelaire, Şeyh Galip, Goethe, Tolstoy ve Hafız kitaplıklarındadır da, çoğu kez öğrencilik yıllarından bu yana ele alınmamıştır. Bu kitaplar savaşmaz hiç. Yorgun, atıl, ıssızdırlar mıhlandıkları raflarda. Bana kalırsa, terkedildikleri için sıkılıp da herkes uyuduktan sonra kavgaya tutuşacak yetileri yoktur kitapların. Savaşa girişmeleri için onları yoklayan bir insan eli ve çalışan bir imgelem gerekir. "
Sayfa 63 - Sel Yayıncılık-Deneme / 3. Baskı 2002Kitabı okudu