Vadideki Zambak

·
Okunma
·
Beğeni
·
39.741
Gösterim
Adı:
Vadideki Zambak
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
212
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059197427
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Yason Yayıncılık
Honoré de Balzac´ın en güzel kitaplarından biridir. Kocasıyla mutlu olmayan Henriette´le, kendisinden çok daha genç olan Felix´in imkânsız aşkını anlatan kitap, MEB´in 100 Temel Eser´i arasındadır. Eser 18 yy. Fransa´sındaki, devrim sonrası, toplumsal hayat hakkında da ipuçları içermekte, duygusal bir yakınlaşmayı anlatmaktadır. Yeşil vadiler, sık ormanlar arasındaki güzel şatolar tüm gerçekçiliği ile tasvir ediliyor.

Ustanın, yeteneğini tümüyle gösterdiği romanı olarak da bilinir. Balzac, acı ve ızdırabı en hissedilir şekilde romanına yansıtmıştır. Başka bir gözden aşkın ızdıraplı yüzünü, roman severlere çok iyi yansıtmış ve de özgün anlatımıyla okuyucuların gözüne girmiştir. Ayrıca kişi ve yer tasvirlerinde büyük ustalıkla okuru olayın kurgusunun içine sürüklemiştir.

Romanda, 18. yy. ailesi tarafından çeşitli itilişlere maruz kalan bir gencin zamanla hayatında olan değişimleri ve ilerde tanıştığı bir kadına olan bağlılığı anlatılıyor.
Roman yazmayı, ülkeleri fethetmeye benzeten Honoré de Balzac, Vadideki Zambağı bitirebilmek için yirmi yılını vermiş.

Vadideki Zambak, irade üzerinde durması ve bir Aşk üçgenini anlatması bakımından sürekli ilgi gören bir kitap olmuş. Sosyolojik açıdan, toplumu ivmelendiren kuvvetler ve toplumsal algı üzerinde durması; Psikolojik açıdan Bireysel bilinç ve bütün bunların Bireysel karar alma sürecine etkileri anlatması yönüyle Vadideki Zambak eşsiz bir eserdir.

Günümüzde Vadideki Zambağı okumak isteyen okurlar, Vadideki Zambağı sıkıcı bulmakta. Bunun ilk sebebi eserin klasik bir eser olması. Klasik eserler günümüz popüler kültürüne göreceli bir uzaklıkta yazılmış olması ve birde çeviri olması hasebiyle okurla bir bütünlük kurup, kitabın özüne ulaşmakta zorluk çekilmekte ve okurlar sıkılmaktadır. Bu etki birçok klasik eserde görülmektedir. Bütün bu etkilerden kurtulmanın yolu çok okuyup nitelikli bir okur olmaktan geçmektedir.

Yazarların işi sadece kelimeler değildir; yazarlar kelimeleri kullanarak, okuyucu üzerinde bir duygu yaratmaya çalışırlar. Kitapların özüne ulaşarak okunan bir eserde okuyucu o duyguyu yakalar ve çok büyük bir hazza ulaşır. Vadideki Zambak'ta derin bir öz vardır; anlaşılmadığında sıkıcı gelebilir. Klasikleri birkaç defa okumakta yarar görüyorum. Daha önce okumuş olduğum bu kitabı tekrar okudum ve aldığım keyfi anlatma isteği duyup bu incelemeyi yazıyorum.

Vadideki Zambak'ta bir bakıma Balzac’ın kendisi olan Felix, romanın asıl kahramanıdır. Soylu ama sevgi yoksunu bir aileden gelir. Geçmişten getirdiği ıstırabı ise oldukça derindir:
Alıntı:
“Çocukluğum bir hastalık gibi geçti.” der ve Aşk başlar..
Aşk bedende değil ruhta yaşanmali ve aşk, geçici değil sonsuz olmali tüm benliğiyle. Ve de çokça ve de çocukça olmalı tüm saflığıyla....
Iste Balzac tamda boyle anlatıyor, asla birlikte yaşayamacakları iki sevgilinin hikayesini. Sürükleyici, bir solukta okumak isteyeceğiniz güzel bir yapıt olmuş..:)
  • İki Şehrin Hikâyesi
    8.6/10 (1.767 Oy)1.698 beğeni6.046 okunma1.238 alıntı50.004 gösterim
  • Yaprak Dökümü
    8.0/10 (966 Oy)847 beğeni5.924 okunma252 alıntı16.215 gösterim
  • Denemeler
    8.6/10 (1.828 Oy)1.828 beğeni7.032 okunma5.177 alıntı30.865 gösterim
  • Yaban
    8.2/10 (1.347 Oy)1.199 beğeni6.490 okunma649 alıntı18.815 gösterim
  • Kaşağı
    8.1/10 (719 Oy)617 beğeni5.531 okunma92 alıntı16.897 gösterim
  • Beyaz Diş
    8.4/10 (2.377 Oy)2.233 beğeni9.468 okunma943 alıntı53.378 gösterim
  • Babalar ve Oğullar
    8.1/10 (1.409 Oy)1.266 beğeni5.137 okunma1.494 alıntı34.157 gösterim
  • Şu Çılgın Türkler
    8.8/10 (1.657 Oy)1.515 beğeni5.828 okunma361 alıntı25.784 gösterim
  • Sergüzeşt
    7.7/10 (1.213 Oy)973 beğeni6.514 okunma741 alıntı18.214 gösterim
  • Ana
    8.7/10 (1.339 Oy)1.372 beğeni4.951 okunma1.967 alıntı26.976 gösterim
Yine okuyup etkisinde kaldığım güzel klasiklerden birisi.Kitabımıza aile sevgisini göremeyip, mutluluktan bihaber olan karakterimiz Felix'in Natalie de Manerville'e yazdığı mektupla başlıyor. Kendi hayatını, hayatındaki zorlukları
ve evli olan Henriette'ye duyduğu o imkansız aşkı konu ediniyor.
Aslında Henriette de evliliğinden memnun değildir. İkisi de birbirini sevmektedir. Araya birde Leydi Dudley geldikten sonra romanın seyri değişmekte. Kitabın sonunda da yine Natalie'den gelen bir mektupla son buluyor. Yalnız Natalie yazdığı cevap da haklıda olsa bana göre biraz ağır gibi geldi. Aslında yazacak çok şey var ama ne kadar çok yazarsam o kadar spoiler vermiş olacağım. Okumanızı tavsiye edebileceğim kitaplardan. Şimdiden
okuyacaklara keyifli okumalar dilerim...
Ben de bir sıkıntı var galiba okurken bu kadar mi sıkılır insan bir kitabı, dünya klasiği olmuş bu günlere kadar okuyucular severek okumus ama ben bir aydır iteleyerek okuyorum sonunda bugün bitirdim. Basladigimdan beri kaç kitap bitirdim ama bu kitap yok bitmedi.Betimlemeler içinde boğuldum koptum resmen icerikten, sonlara doğru diyaloglar arttı da akicilasti biraz.
Kitabin istediği sonsuz ve imkansiz ask ikilisini çok guzel yansitmis Balzac. Insanlarin icindeki gelgitleri, duygusal devinimlerini sonuna kadar hissettim okumalisiniz benden daha cok zevk alicaginiza eminim:(
Kitabın ön sözündeki Tahsin Yücel'in Vadideki Zambak'ı anlatışını çok beğendim. Bu kadar genel bir inceleme yapamayacağımı öngörerek olduğu gibi paylaşmak istiyorum. Benimde beğendiğim gibi çoğu kişiye okuma vesile olacağına inancım tamdır. Kitapta Balzac'ın "horgörü" tanımını çok defa denk geldim. Bu tanım Balzac'a hoşgörüyle bakmak için bir başlangıç olabilir. Nice "horgörü"süz günlere...

"Vadideki Zambak’ın ilk yayımlanışında (1836) daha çok olumsuz bir biçimde karşılanması, bunun sonucu olarak da ilk elden “iki bin” satmak yerine topu topu “bin üç yüz” satması Balzac’ı büyük bir düş kırıklığına uğratır. Ama Balzac bir an bile başarısızlığın suçunu kendi üzerine almak istemez: Ona göre kimi kiliseye gitmiyor, diye yermiştir romanını, kimi gazete yönetmeninin kişisel kini yüzünden, kimi bir başka nedenle; ama, eleştirmelerin gerekçelerine verdikleri görünüş ne olursa olsun, bu nedenlerin hiçbiri yazınsal değildir. Olamaz da, çünkü Balzac yapıtını tasarladığı sıralarda da, yazdığı sıralarda da, bitirdikten sonra da en büyük romanlarından birini yarattığı kanısındadır. Bu konuda söyledikleri bir yana, öteki yapıtlarından çok daha uzun bir süre, çok daha büyük bir özenle çalışır Vadideki Zambak üzerinde. Vadideki Zambak’ı gerek konusu, gerek kahramanları, gerekse biçimi açısından bir kusursuzluk örneği olarak görmekten hiçbir zaman vazgeçmez.

Doğrusunu söylemek gerekirse bu roman, bir Goriot Baba’nın, bir Langeais Düşesi’nin sürükleyiciliğinden, bir Köylüler’in, bir Eugénie Grandet’nin gerçekçiliğinden, bir Altın Gözlü Kız’ın, bir Sarrasine’in büyülü havasından yoksun görünür; üstelik, belki de günahtan çok erdemin romanı olduğu için yer yer ağır, yer yer gereğinden fazla özenlidir. Bu yüzden olacak, kimileri Vadideki Zambak’ı Balzac’ın başyapıtı olarak nitelerken kimileri de sıradan romanlarından biri olduğunu söylemişlerdir. Ne olursa olsun, zaman Balzac’ı haklı çıkarır: Vadideki Zambak, Balzac’ın en çok okunan romanlarından biri olur, Balzac’ın en çok okunan romanlarından biri olmak da, belirtmek gerekir mi bilmem, dünyanın en çok okunan romanları arasında yer almak anlamına gelir. Ama, bugün bulunduğumuz noktadan bakılınca bu büyük ilgiyi açıklamak hiç de zor değildir.

Bir kez, Vadideki Zambak on dokuzuncu yüzyıl Fransız yazınının iki büyük yöneliminin, romantizmle gerçekçiliğin kavşak noktasında, aşk izleği çevresinde gelişir: Henriette de Mortsauf’un büyük tutkusuyla görev duygusu arasındaki çileli çırpınışları bu yapıtı, Genç Werther’in Acıları gibi, dünyanın en ünlü aşk romanlarından biri durumuna getirir. Üstelik Balzac, Henriette de Mortsauf’un arı aşkıyla yetinmez: Félix de Vandenesse’in, Lady Dudley’nin, Natalie de Manerville’in tutkuları aracılığıyla aynı duygunun başka biçimlerini de verir. Hepsine de kişilikler, bedenler, toplum ve doğa (özellikle de doğa) arasında içten bağlar kurarak derin bir gerçeklik kazandırır. Öte yandan, İnsanlık Komedyası’nın ünlü önsözünde, “Indre’in bir vadisinde, Madam de Mortsauf’la tutku arasında açılan bilinmedik savaş belki de bilinen savaşların en ünlüsü kadar büyüktür,” diyerek bireysel tutkuyu öne çıkarır görünmekle birlikte Balzac, Vadideki Zambak gibi bir aşk romanında bile, çağının toplumsal olgularını, toplumsal koşullarını yansıtmaya büyük özen gösterir. Böylece, romanda bir bencillik ve anlayışsızlık örneği olarak karşımıza çıkan Mösyö de Mortsauf, büyük devrim sırasında sürgüne gitmek zorunda kalmış, sonra topraklarına geri dönmüş soyluların durumunu somutlaştırır. Balzac gururla vurgular bunu: Mösyö de Mortsauf’un kişiliğinde “sürgün”ün heykelini yükselttiğini, toprağına dönmüş sürgünün bütün özelliklerini tek bir kişide topladığını söyler. Aynı biçimde, Félix de Vandenesse’in XVIII. Louis’yle ilişkileri, toplum içindeki baş döndürücü yükselişi, başardığı işlerse, bize Restorasyon döneminin belirgin özelliklerini, toplumsal törelerin geçirmekte olduğu derin değişimi sezdirir.

Bu arada, Vadideki Zambak’ın en egemen izleklerinden biri “yetişim” izleğidir: Henriette de Mortsauf’un yaşama atılmak üzere Paris’e giden genç sevgilisi Félix de Vandenesse’e verdiği uzun mektup bireyin benzerleriyle ilişkileri, toplum içinde yükselme koşulları konusunda başlı başına bir inceleme niteliği taşır. Félix de Vandenesse de onun gösterdiği yolu izlediği, onun belirttiği kurallara uyduğu ölçüde yükselir. Böylece, Félix de Vandenesse, çocukluğu ve ilkgençliği süresince, kendisini hep ezmiş, hep azarlamış, hep küçümsemiş, hep yanından uzak tutmaya çalışmış ana babasından çok, sevdiği kadının çocuğu, yani, bir bakıma, kendi aşkının ürünü olarak çıkar karşımıza. Bu da romanın belkemiğini oluşturan aşk izleğine bambaşka bir boyut kazandırır.

Baudelaire, “Balzac’ta herkesin bir dehası vardır,” diyordu; Vadideki Zambak, aşkın da yaratıcı bir dehası olduğunu gösterir."

|Tahsin Yücel|
hayır ben kımseyı sevmedim yalnizca col ortasinda susadim

gonlum kartaldan daha yukseklere ucacak cunku beni orda hic aldatmayacak bir sevgi var
Umutsuz bir aşk hikayesini konu alıyor kitabımız. Felix adında bir çocuk ailesinde bulamadığı göremediği sıcaklığı gençliğinde yani 21 li yaşlarındayken, evli bir kadında buluyor ve ona aşık oluyor. Etik olarak doğru olmayan fakat iki tarafında karşılıklı hislerine engel olamadıkları bir hayat başlıyor böylece. Kavuşamıyorlar ama birbirlerini hep sevip aşklarını gönüllerinde yaşatıyorlar. Ta ki Felix in bir başka kadınla münasebeti başlayana kadar. Bu durum kıskançlıklara ve duygusal yıpranmalara neden oluyor. Felix in yasak aşkı Madam de Mortsauf bu olaylara daha fazla dayanamarak hasta olup hayatını kaybediyor. Felix in yaşadığı bu gelgitli hayat, imkansız bir aşkı zorlayıp bir hayatı yok etmesi ve tüm bunlar dahilinde hayattan ve kadınlardan elini ayağını çekmesi süreciyle pişmanlıklarıyla acılarıyla yüzleşmesiyle son buluyor kitap. Kitabın başlangıç olarak okuyucu çok içine hapsedebileceğini düşünmüyorum bazen fazla betimleye ve detaylara giriliyor konudan ziyade. Çok akıcı ve sürükleyici gelmedi bu yüzden bana. Ama ilerleyen sayfalarda konu ve duygu bakımından daha yoğun bir hal alıyor. Ayrıca karakterlerin duyguları güzel işlenmiş. Özellikle kitabın sonlarına doğru o duygularla okuyucuyu bütünleştirebiliyor. Genel anlamda beğendim ama kitabin sonunu zor getirdim diyebilirdim.
Önceki devirleri anlamak için klasikleri okumanın gerekli olduğunu söylerler. Bu kitapları bu kadar yücelten okurlar, klasiklerin her devrin eseri olacağını da eklerler. Vadideki Zambak yazıldığı devri tarihi olaylardan soyutlayarak çok iyi yansıtmakla birlikte bu devrin eseri değil. Benim düşünceme göre bugün hiçbir erkek Felix gibi sevemez. Henriette'nin ona ısrarla kardeş, dost gözüyle baktığını bilirken yine de taparcasına onu sevemez, durum bu kadar vahim, bu kadar umutsuzken başka kadınlara gönlünü kapatamaz. İşte bu yüzden Felix karakterini bir türlü bugünün, kendi dünyamın içine alamadım. Çok uzaklarda kalmış, bugüne göre haddinden fazla soylu, sahte bir karakter gibi geldi bana. Çocukları için yaşayan ve aşklarını içlerine gömen Henriette'ler ise sanırım hala yaşamakta.

Bu kitabı ilk olarak ne zaman gördüğümü hatırlamıyorum ama gittiğim her kütüphanenin baş köşesine yerleşmiş kitaplardan biriydi. Açıkçası sadece merak ettiğim için okudum ve yeterince zevk almadım. Herkesin okumayacağı, okuyamayacağı ve okumak istemeyeceği kadar ağır bir kitap bu. Kitabı okurken bir betimlemeler okyanusunun içinde yüzüyorsunuz ve bu betimlemeler bulunulan ortamı tarif etmekten ziyade soyut nesneleri ve duyguları dışa vuruyor. Bu da haklı olarak okuyucuyu sıkıyor. Maalesef MEB'in 100 temel eseri arasına girmiş ve okulda okutulmaya başlanan ilk kitaplardan biri. Bizzat şahit olduğum için söylüyorum, okumaya bu kitapla başlayan bazı kişilerin kitap okuma macerası başlamadan bitiyor.

Kitapta dikkatimi çeken birkaç nokta oldu. İlki, ısrarla üzerinde durulan bir konu: sevgiliye hangi isimle hitap edileceği meselesi. Bayan de Mortsauf, Felix'e değer vermeye başladığında kendisine teyzesinin seslendiği isimle, Henriette diye hitap etmesini ister. Aynı durum Romeo ve Juliet'te de karşımıza çıkıyor. Sevgiliye özel tek bir ad olmasını istediklerinden kaynaklanıyor olsa gerek. Bahsetmek istediğim ikinci nokta ise şu: Roman Fransız Devrimi'nden sonraki zamanda geçiyor. Napoleon'un tahta bir inip bir çıktığı zamanlar. Elde anlatacak bu kadar zengin bir olaylar dizisi varken Balzac'ın sadece Felix'in Henriette'e duyduğu aşkı anlatması yazarın, kişinin aşık olduğunda bütün dünyayı görmediğini anlatmaya çalışmasından ileri geliyor. Zaten bu durum romanda da Felix tarafından sıklıkla belirtiliyor.

Kitapta karakter sayısı bir romana göre oldukça az ve olaylar çok durağan. Bu da zaten akıcı olmayan romanın okunmasını daha da zorlaştırıyor. Balzac bu kitapta çok saygıdeğer, bir ömre bedel bir aşkı anlatıyor ve ne olursa olsun karakterlerinin soyluluğunu korumayı başarıyor. Ne mutlu Henriette gibi sevilebilenlere!

Unutmadan söyleyeyim. Kitabı Oda Yayınları'ndan okudum. Bu yayın evinden okuduğum ikinci kitap ve şu kanıya vardım: Bu yayın evinden bir kitabı sakın almayın ve gördüğünüz yerde koşarak uzaklaşın. Çevirme ve basım o kadar özensiz ki kelimelerle ifade etmek mümkün değil. Kitapta üzüm üzüm üzülmek, çan sıkıntısı gibi ifadeler bulunuyordu. Ne demek istediğimi anladınız sanırım.

Kitaba karşı biraz acımasız bir eleştiri olduğunun farkındayım ama Vadideki Zambak bu basit sözlerden etkilenmeyecek kadar büyük bir eser. Keyifli okumalar...
Balzac 'ın 1809ve 1836 yılları arasında Tours'ta geçen bir aşk romanıdır ben kitabı çok beğenerek okudum Felix kendi sevgisiz ve aristokrat bir ailede yetişmiş çalışkan biridir birgün baloya gider ordaki bayana hayran kalır o bayanı başka bir gün clochegourdeki şatoda tekrar görür ve tanışır ona aşkını anlatır Henriette evli ve mutsuz biridir aşklarını herkesten gizli yaşamaya başlarlar ama felix parıse iş için gidince sevdıği kadını unutup elit tabaka sahibi Dudley ile birlikte olmaya başlar bunu duyan hemriette hastalanır tam ölüm döşeğindeyken felix ona koşar ama herşey için geçtir sevdiği ölür artık felix kendini edebiyata ve bilime vererek avunmaya çalışır.
Okurken kendimi sürekli Felix'in yerinde olsaydım ne yapardım sorusuyla buluşturdum. Ruhsal aşk ve tensel aşk... Siz olsaydınız hangi yollarla başvururdunuz,kişisine göre değişir tabi. Bir tarafta umutsuz bir aşk, diğer tarafta şehvetli bir tutku ...
Sonu mutlu bitmeyen romanlar insanın içinde ukde bırakıyor hep. Tıpkı duygularını dile getiremeden ölen kontes'in hikayesinde olduğu gibi. Hayatın içinden güzel bir hikayesi var Vadideki Zambak'ın. Aşk, iffet, erdemlilik adına çok güzel bir eser. Burjuva kesiminde geçen imkansız bir aşkın hikayesi. Roman ara ara Balzac'ın gerçek hayatından da izler barındırıyor. Sade, anlaşılır bir anlatımı var. Tavsiye ediyorum.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Vadideki Zambak
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
212
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059197427
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Yason Yayıncılık
Honoré de Balzac´ın en güzel kitaplarından biridir. Kocasıyla mutlu olmayan Henriette´le, kendisinden çok daha genç olan Felix´in imkânsız aşkını anlatan kitap, MEB´in 100 Temel Eser´i arasındadır. Eser 18 yy. Fransa´sındaki, devrim sonrası, toplumsal hayat hakkında da ipuçları içermekte, duygusal bir yakınlaşmayı anlatmaktadır. Yeşil vadiler, sık ormanlar arasındaki güzel şatolar tüm gerçekçiliği ile tasvir ediliyor.

Ustanın, yeteneğini tümüyle gösterdiği romanı olarak da bilinir. Balzac, acı ve ızdırabı en hissedilir şekilde romanına yansıtmıştır. Başka bir gözden aşkın ızdıraplı yüzünü, roman severlere çok iyi yansıtmış ve de özgün anlatımıyla okuyucuların gözüne girmiştir. Ayrıca kişi ve yer tasvirlerinde büyük ustalıkla okuru olayın kurgusunun içine sürüklemiştir.

Romanda, 18. yy. ailesi tarafından çeşitli itilişlere maruz kalan bir gencin zamanla hayatında olan değişimleri ve ilerde tanıştığı bir kadına olan bağlılığı anlatılıyor.

Kitabı okuyanlar 6.139 okur

  • Fatma Şimşek
  • Selin Adıyaman
  • Medine
  • Sümeyye arzakçı
  • Eda Aktürk
  • Zaman yolu
  • ~benazir~
  • Adile Canbek
  • Emine Demir
  • Alaaddin

Cinsiyetlerine göre okuyanlar

Kadın
%58.3
Erkek
%41.7

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0.1 (1)
9
%0.1 (1)
8
%0.1 (1)
7
%0
6
%0.1 (2)
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0

Kitabın sıralamaları