Giriş Yap

Henri Lefebvre

Yazar
7.9
104 Kişi
Unvan
Fransız sosyolog, entelektüel ve felsefeci
Doğum
Hagetmau, Fransa, 16 Haziran 1901
Ölüm
Navarrenx, Fransa, 29 Haziran 1991
Yaşamı
Henri Lefebvre ( d. 16 Haziran 1901 – ö. 29 Haziran 1991) Fransız sosyolog, entelektüel ve felsefecidir. Daha çok Neo-Marksist olarak bilinir. Biyografi Lefebvre, Hagetmau, Landes, Fransa'da doğdu. Paris Üniversitesi (Sorbonne)'nde felsefe okudu ve 1920 yılında mezun oldu. 1924 yılında beraber çalıştığı Paul Nizan, Norbert Guterman, Georges Friedmann, Georges Politzer ve Pierre Morhange ile "Philosophies" adlı felsefe grubunda bir "felsefi devrim" arayışındaydı. Bu çaba, Fransız Komünist Partisi (FKP)'ne doğru kaymadan önce, Gerçeküstücüler ve diğer gruplarla temasa geçmelerini sağladı. Lefebvre 1928'de FKP'ye katıldı. 1930 - 1940 yılları arasında Lefebvre, felsefe profesörü olarak çalıştı ve 1940'da Fransız Direnişine katıldı. 1944 - 1949 yıllarında Radiodiffusion Française'de yönetici oldu ve Toulouse'da Fransızca radyo yayıncılığı yaptı. Gündelik hayat eleştirileri ilk olarak 1947 yılında basıldığında, COBRA ve Durumcular arasında entelektüel bir etki oluşturdu. 1958'de Lefebvre FKP'den ayrıldı. Daha sonraki yıllarda Arguments ve New Left dergisinde yayın kuruluna katıldı. 1965 yılında Nanterre'deki üniversiteye geçmeden önce, 1961 yılında başladığı Strasbourg Üniversitesi'nde sosyoloji dersleri verdi. Fransızca, İngilizce ve Almanca yazdı. Lefebvre 1991 yılında öldü.
Tarih ve Tarihçi / Annales Okulu 1929 senesinde Febvre ve Bloch’un öncülüğünde ‘Annales d’historia economique et sociale’ adında derginin oluşumuyla yayınlanan bir ekoldür. Tarihe ilişkin kötü düşünce ve uygulama biçimlerine eleştirel bir bakıştır. Ekolün tarih ilmine katkıları? Derginin etrafında toplanan kişiler tarihin sınırlarını bertaraf etmiştir. Bir tarihçi; coğrafya, sosyoloji, psikoloji ve antropoloji gibi alanlarda da işbirliği içinde olmalı. Bu bilimler tarihin içine dahil edilmelidir. Savaşlar tarihi, diplomasi gibi konulara yoğunluk gösterilen eski tarih anlayışı bu ekol ile birlikte toplumsal ve yapısal olaylara da değinilmiştir. Belgeleri birebir aktarmak yerine belgelerle konuşmayı ve onlardan sorular eşliğinde cevaplar almayı hedeflemiştir. Tarih ezberlerden uzak bir ilimdir. Tarih ezbersiz belgeler olmadan da tarih bilinmelidir. March Bloch’a göre tarihin tanımı yoktur. “Bütün tanımlar bir hapishanedir” der. çünkü bilimlerde tıpkı insanlar gibi her şeyden önce özgürlüğe ihtiyaç duyarlar. Tarih geçmişin ve bugünün incelenmesidir. Sürenin diyalektiği olarak tarih de kendi tarzında toplumsal yaşamın tüm gerçekliğinin bir açıklaması değil midir.? Ve böylelikle de bugünün açıklaması olamaz mı? Bu açıdan bize uyarıcı bir ders veriyor olaya karşı tetikte olmalı yalnızca kısa dönem çerçevesinde düşünmemeli en çok gürültü çıkaran aktörlerin en gerçek aktörler olduğunu sanmamalıyız. Tarih, olaylardan her şeyi öğrenebileceği kanısınu taşıyor. Sözcükler, resimler, belgeler, anıtlar, kitabeler vs. Tarih ancak tanımlayıcılıktan açıklayıcılığa geçtiği ölçüde bilim olabilir.
Tarih ve Tarihçi
·
Reklam
"Neden hep içinde olmadığın trenleredir senin meylin?"
Henri Lefebvre
Boş vakit gündelik hayattan kopmalıdır, üstelik yalnızca çalışmadan değil, ailenin gündelik hayatından da. Boş vaktin eğlenme/oyalanma niteliği bu şekilde artar. Boş vakit yeni kaygılar getirmemelidir, yükümlülük olmamalıdır, zorunluluk olmamalıdır, kaygı ve zorunluluklardan kurtarmalıdır. Rahatlama ve zevk, ilgilere göre boş vaktin ana hatları bunlardır.
Henri Lefebvre
Boş vakit gündelik hayattan kopmalıdır, üstelik yalnızca çalışmadan değil, ailenin gündelik hayatından da. Boş vaktin eğlenme/oyalanma niteliği bu şekilde artar. Boş vakit yeni kaygılar getirmemelidir, yükümlülük olmamalıdır, zorunluluk olmamalıdır, kaygı ve zorunluluklardan kurtarmalıdır. Rahatlama ve zevk, ilgilere göre boş vaktin ana hatları bunlardır.
Henri Lefebvre
Reklam
2
12 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.
©2022 · 1000Kitap Web Uygulaması · 2.26.42