Fyodor Dostoyevski
2022 yılının ilk gününe Suç ve Ceza ile başladım ve çok heyecanlıydım. Çünkü tam 10 sene geçmişti ilk okuyuşumun üstünden. İlk sayfalardan anladım Raskolnikov'u nasıl özlediğimi ve bir kez daha ''neden Dostoyevski'' sorusunun cevabını aldım. Suç ve Ceza, dünya edebiyat tarihinin kesinlikle zirvesidir bana göre.
2)
Fyodor Dostoyevski
Ecinniler öyle bir kitap ki, Dostoyevski'yi deha ilan edebilir. Her karaktere aynı bir kitap yazılabilir. Kitapta nihilizm, ateizm, sosyalizm gibi temalar en yoğun şekilde işlenirken; entrikalarla da hikaye iyice derinleşiyor. Olağanüstü bir kitap, mutlaka okunmalı...
4)
Yaşar Kemal
Üstad Yaşar Kemal'in olağanüstü betimle gücüyle anlattığı o dağlarda, köylerde, ovalarda ben de yaşadım İnce Memed ve ağalarla birlikte. Muhteşem bir anlatım gücü.
5)
Jack London
Her konuda kitap yazılabilir evet ama olayları, hisleri, duyguları insandan başka bir canlının, mesela bir köpeğin gözünden aktarmak. Hem de bu denli ustaca bir şekilde. Yerin çok ayrı Jack London.
6)
Ernest Hemingway
Yine savaş, yine aşk ve yine Hemingway. Öyle bir kalemi var ki yazarını bilmeden bir paragraf okusam bu kesin Hemingway'in diyebilirim. Tabi işin içine biraz da şarap katalım çünkü Hemingway'in lügatında kadın, şarap ve savaş aynı kitapta toplanır her zaman...
7)
Thomas Keneally
2.Dünya Savaşı'nı gerçek bir cehenneme çeviren naziler ve o cehennem kapısında binlerce yahudiye istihdam sağlayıp, kamplardan kurtaran Oskar Schindler. Gerçek bir kahraman.
8)
Tezer Özlü
Hayatı boyunca kendini ne bir şehre, ne bir adama ait hisseden bir kadın. Tezer Özlü'nün hissizlikten boğulduğu sayfalara gecelerce eşlik ettim, onu intihardan kurtarmak istedim ama anladım ki ruhu çoktan intihar etmiş ...
10)
John Fante
Tek gayesi kitap yazmak olan bir adam, Arturo Bandini. Ve arayışta, her yazar gibi ama ne aradığını kendisi bile bilmiyor. O da kayıp, hepimiz gibi.
Üç Silahşor - Alexandre Dumas
Bu sene okuduğum en iyi kitap olmakla birlikte, hayatım boyunca okuduğum en iyi 10 kitaptan da biri Üç Silahşor. Özellikle bir serüvene atılmak istiyorsanız, kılıcınızı çekin, D'artagnan ve dostlarına katılın. İçinde aşk, dostluk, entrika, kötülük, iyilik, yalan gibi onlarca temanın işlendiği harika bir eser. Keşke 10 bin sayfa olsaydın da bu macera bitmeseydi diyeceğim nadir kitaplardan .
2)
Ezilenler - Fyodor Mihayloviç Dostoyevski
En iyiler listesi elbette Dostoyevski'siz yapılamazdı. Beni bu sene en çok hüzünlendiren kitap oldu Ezilenler. İnsanın ruh coğrafyasını çözen Dostoyevski yine içimi acıttı. Her karakteri ayrı ayrı düşündürücü olan Ezilenler kesinlikle özel bir kitap .
3)
Daha - Hakan Günday
Bu senenin benim açımdan en güzel artılarından biri Hakan Günday ile tanışmam oldu. 1 sene içinde 5 kitabını okuduğum Günday'ın Daha'sı beni kendine öyle bir bağladı ki 2 günde tüm kitabı bitirdim. Bir kitap ancak bu kadar karanlık ve nefes kesici olabilirdi .
4)
Kırmızı ve Siyah - Stendhal
Bir kitap düşünelim. Okurken tarih öğrenebildiğimiz, kırmızının aşkı , siyahın nefreti temsil ettiği ve içinde yokluktan zirveye çıkıp nereden geldiğini çok çabuk unutan bir karakter olduğunu. Aşk ve nefretin dansı olan bu kitaba bence herkes eşlik etmeli .
5)
Harry Potter ve Felsefe Taşı (SERİ) - J.K.Rowling
2021'in ilk günü, Hogwarts temalı güzel bir müzik eşliğinde okumaya başladığım bu seriyi seneler sonra tekrar okuyacağım mutlaka. Bu kadar keyifli olmakla birlikte çocukluk anılarımı da canlandırdığı için Potter okumak gerçekten çok özeldi .
6)
Uçurum İnsanları - Jack London
London, London, London. Belki de dünyanın en özel yazarı. Sosyalist ruhuyla Londra'nın en fakir, köpeklerin bile yaşamayacağı bir semte gidip; o insanları anlatabilmek için onların arasına girip onlar gibi yaşadığı bir dönemi mükemmel bir gerçeklikle anlatan London. Sen gerçekten çok özel bir yazarsın .
7)
Azil - Hakan Günday
Oğuz Atay hayranı olan Günday'ın, büyük bir Dostoyevski hayranı da olduğuna eminim, zira insan psikolojisi ve ruhunu bu kadar güzel anlatmak için Dostoyevski'den faydalanmak gerekir. Deliliğin ve dahiliğin arasında sıkışıp kalan Asil'in hepimizin içindeki karanlık gerçekleri tokat gibi yüzümüze vurduğu şahane bir kitap Azil .
8)
Leyleklerin Uçuşu - Jean-Cristophe Grange
Polisiye ustası Grange'in yazarlık yolundaki ilk adımı Leyleklerin Uçuşu'nu okurken hiç de ilk kitabı olduğu hissine kapılmadım. Çünkü kurgu ve olayların aktarımı oldukça profesyonel geldi bana. İlk kitabından kalitesini belli eden Grange'in bir solukta okunan, ne zaman başladım ne zaman bitti anlayamadığım sürükleyici kitabı .
9)
Çürümenin Kitabı - E.M.Cioran
Yeraltından Notlar'dan sonra yazılmış en gerçekçi kitap Çürümenin Kitabı. Yazar Cioren, belli ki her şeyi yaşamış, görmüş ve artık uyanmış. Yazılan her satır bizi, dünyayı, evreni, tanrıyı anlatıyor. Her satır gerçek. Okuduğum kitaplar arasında altını en çok çizdiğim satırlara sahip kitap kesinlikle bu. Kendinizle ve gerçeklerle yüzleşmek için Çürümenin Kitabı'nı mutlaka okuyun.
10)
Fırtına - William Shakespeare
Yine bu sene tanıştığım Shakespeare'den muazzam bir kitap. Shakespeare ile bu kadar geç tanışmam kesinlikle benim ayıbım. Özellikle güldürü açısından bakarsak bütün eserleri hem güldüren, güldürürken de aslında düşündüren kitaplar ve Fırtına da kesinlikle en iyilerinden .