Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Kategoriler

Aristoteles

Kategoriler Gönderileri

Kategoriler kitaplarını, Kategoriler sözleri ve alıntılarını, Kategoriler yazarlarını, Kategoriler yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Ayrıca körlükle kör olmak aynı şey olsaydı her ikisi de aynı nesneye yüklenirdi. Oysa insana kör denir ama insana körlük denmez.”
“Bir durumun içinde bulunan kişiye, daha öfkeli bir kişi olduğu için değil, bir duygulanım içinde bulunduğundan daha öfkeli denir.”
Reklam
“Doğrudan doğuştan kimi etkilenmelerden meydana gelenlere nitelik denir; sözgelişi delilik, öfkelilik durumu ve benzeri durumlar böyle; çünkü delilerin ve öfkelilerin nasıl oldukları bunlara göre söylenir.”
“Duygularla ilgili nitelikler, kendileri nitelikleri üstlenerek bir değişime uğramaları nedeniyle bu adı almazlar. Nitekim bala bir değişmeye uğradığından ötürü tatlı denmez, benzeri öteki şeylerle de bu böyledir.”
“Huylar aynı zamanda yatkınlıklardır ama, yatkınlıkların huy olması zorunlu değil. Nitekim huy edinmiş olanlar onlara belli bir biçimde zaten yakın ama, yatkın olanlar her zaman huy edinmiyorlar.”
Yaşam tarzını ve sözlerini daha iyiye yönelten biri, ilerlemesi küçük de olsa, daha iyi olur.
Reklam
[17] 15. "Sahip olmak" birden fazla anlamda kullanılır. Bir huy, eğilim ya da başka bir nitelik olarak; nitekim bilgiye ve erdeme sahip olduğumuz söylenir. Ya da nicelik olarak, birinin boyu gibi; üç ya da dört kulaçlık boya sahip denir. Ya da bedenin üzerindekiler olarak, pelerin ya da içlik gibi. Ya da onun bir parçasındaki bir şey olarak, eldeki yüzük gibi. Ya da bir parça olarak, el ya da ayak mesela. Ya da bir kaptakiler olarak, örneğin un çuvalı ya da şarap testisi-testinin şaraba sahip olduğu söylenir ya, çuvalın da una, öyleyse bunların hepsinin kaptakiler olarak sahip olduğu söylenir. Ya da mülk olarak, zira eve ya da arsaya sahip olduğumuz söylenir. [27] Bir karıya sahip olduğumuz ya da kadının kocaya sahip olduğu da söylenir ama söylediklerimiz arasında en alakasız görünen sahip olma tarzı bu, zira bir karıya sahip olmak evli olmaktan başka bir şeye işaret etmiyor.
Sayfa 75
[13] 14. Hareketin altı türü var: Oluş, bozuluş, büyüme, küçülme, başkalaşma ve yer değiştirme.
Sayfa 71
[20] Yoksunluk ve sahipliğe gelince, eğer Sokrates yoksa, hiçbiri doğru olmaz, varsa, daima ikisinden biri doğru öbürü yanlış olacak diye bir şey yok. Nitekim Sokrates'in görme yetisine sahip olması Sokrates'in kör olmasının yoksunluk ve sahiplik olarak aksi, ve Sokrates varsa ikisinden birinin doğru ya da yanlış olması zorunlu değil (sahip olmak onun doğasında henüz olmadıkça, ikisi de yanlış), ama Sokrates yoksa, aynı şekilde her ikisi de yanlış olur, görmeye sahip olması da, kör olması da.
Sayfa 65
[13] Bir açmaz var: Acaba düşünüldüğü üzere hiçbir varlığa görelilerden denemez mi, yoksa ikincil varlıkların bazıları için bu mümkün mü? Asıl varlıklar için bu doğru, çünkü ne bütün ne de parça olarak bir şeye göre söylenemezler. Zira bir insana "bir şeyin bir insanı" denemez, ne de bir öküze "bir şeyin bir öküzü" denebilir. Parçalar için de durum aynı, bir ele "birinin bir eli" denmez, "birinin eli" denir, bir kafaya da "birinin bir kafası" denmez, "birinin kafası" denir. İkincil varlıklarda da durum aynı, en azından çoğu için, örneğin insan için "bir şeyin insanı" denemez, öküz için "bir şeyin öküzü", kütük için "bir şeyin kütüğü" denemez, ama birinin malından söz edilebilir. Açık ki bunlar görelilerden değil. Ama ikincil varlıkların bazıları için bir sorun var, örneğin el için "birinin eli" denir, kafa için de "birinin kafası", bunlar gibi her bir şey için de öyle, o halde bunların göreli olduğu düşünülebilir. Öyleyse eğer göreli ilişkinin yeterli bir tanımı verilmişse, hiçbir varlığın göreli ilişkiyle ifade edilenlerden olmadığını ispatlamak epey zor ya da imkansız olur, ama tanım yeterli değilse, ancak olmaklığı belli bir ilişki içinde olduğu şeyle aynı olanlara "göreliler" deniyorsa, belki bunun için bir şey söylenebilir. Önceki tanım bütün görelilere uyuyor, ancak bir şeye kendisi olarak "başka bir şeyin" denmesi, onların göreli olmasıyla aynı şey değil.
Sayfa 33
Reklam
"Nitelikte karşıtlık bulunur; sözgelişi doğruluk eğriliğe, aklık karalığa karşıt; ötekilerde ya da onlara göre söylenen nasıllıklarda da bu böyle, sözgelişi doğru eğriye, ak karaya karşıt."
Hastalık sağlık canlı bedeninde, aklıkla karalık genelde cisimde, doğrulukla eğrilik ise ruhtadır.
98 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
2 saatte okudu
Hiçbir ön-bilgi olmaksızın salt düşüncenin ürünü’
Aristoteles’in ilk eserlerinden olmakla beraber eserde varlıkların derininden bir sınıflama söz konusu. Gerçi bu “neyin” sınıflandırıldığı meselesi de çokça tartışılmış ama bence bir “varlık sınıflandırılması” olduğunu düşünmek daha kabul edilebilir. Bu sınıflandırma içinde Aristoteles ağırlıklı olarak birincil ve ikincil tözleri ele alır ve birinci tözleri hepsinin üzerinde kabul eder çünkü ilk tözün karşıtı yoktur ve kendinde karşıtları barındıran tek varlıktır. Geniş anlamda kategorilerin sayısı sınırsız olmasına karşın Aristo bunları 10 kategoride toparlamıştır ve bunlar temel yüklemler ya da temel kavramlardır. Aristonun oluşturduğu bu 10 kategori yüzyıllar boyu gerek batıda gerek islam dünyasında kabul edilmiştir.
Kategoriler
KategorilerAristoteles · İmge Yayınları · 2016347 okunma
Bilginin varlığı/kalıcılığı’
Edinilen bilgi az bile olsa hastalık ya da benzeri bir başka şey yüzünden büyük bir değişiklik olmadıkça bilginin kalıcı, zorlukla kaldırılabilenlerden olduğu görünüyor.
Platon ve Aristoteles
1.
Devlet
Devlet
2.
Sokrates'in Savunması
Sokrates'in Savunması
3.
Kriton
Kriton
4.
Menon
Menon
5.
Euthyphron
Euthyphron
Aristoteles okumadan önce asgari düzeyde klasik mantık öğrenmek gerekiyor. Ardından Aristoteles'in Organon külliyatı okunmalı ki diğer eserlerinde takip ettiği yöntem anlaşılabilsin. 6.
Mantık
Mantık
7.
Düşünmenin Alfabesi
Düşünmenin Alfabesi
8.
Îsâgûcî Mantığa Giriş
Îsâgûcî Mantığa Giriş
9.
Kategoriler
Kategoriler
10.
Kategoriler - Önermeler
Kategoriler - Önermeler
11.
Organon 3 - Birinci Analitikler
Organon 3 - Birinci Analitikler
12.
Organon 4 - İkinci Analitikler
Organon 4 - İkinci Analitikler
13.
Organon 5 - Topikler
Organon 5 - Topikler
14.
Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
15.
Poetika
Poetika
16.
Retorik
Retorik
17.
Politika
Politika
18.
Nikomakhos'a Etik
Nikomakhos'a Etik
19.
Ruh Üzerine
Ruh Üzerine
20.
Metafizik
Metafizik
Aristoteles'in bu eserlerini özellikle bu şekilde sıraladım. Eğer yetersiz gelirse önceki paylaşımımdaki felsefe tarihlerinden, David Ross'un
Aristoteles
Aristoteles
isimli eserinden, Alfred Edward Taylor'un
Aristoteles - Varlık Erdem ve Yöntem
Aristoteles - Varlık Erdem ve Yöntem
kitabından, politika için çeşitli siyaset felsefesi tarihlerinden, poetika ve poetikadaki mimesis kavramı için edebiyat teorisi kitaplarından, Organon külliyatındaki mantık kitapları için bu paylaşım içerisindeki mantık kitaplarından faydalanabilirsiniz. Bunlara ek olarak: 21.
İfadelerin Gramatik Ayırımı
İfadelerin Gramatik Ayırımı
okunduğunda ufuk açıcı bir mantık kitabı olacaktır. Aristoteles kozmolojisi ve biyolojisi için herhangi bir eser koymuyorum çünkü bunlar hem benim ilgi alanım dışında kalıyor hem de aşılmış görüşleri ihtiva ediyor. Yine de Aristoteles'in biyoloji felsefesi için
Ş. Teoman Duralı
Ş. Teoman Duralı
hoca ufuk açıcıdır, ayrıca kozmolojisi için de uzay-zamanın yahut fiziğin tarihini ele alan kitaplar faydalı olacaktır. Buraya filozofların kendinden önceki filozofları ele aldığı kitapları koymuyorum, onlar kendi dönemleri geldiğinde eklenecek fakat
Platon'un Devleti
Platon'un Devleti
gibi kitaplar felsefe bilginiz yüksekse pekâlâ okunabilir. Listenin devamı gelecek, takip edebilirsiniz.
nurullah z.

nurullah z.

@nurullahz
·
18 Mayıs 2022 19:33
"Felsefeye Giriş" Mahiyetinde Olabilecek Bazı Değerli Kitaplar I
1.
Felsefeye Giriş
Felsefeye Giriş
2.
Felsefeye Giriş
Felsefeye Giriş
3.
Felsefe Tarihi
Felsefe Tarihi
4.
Antikçağ Felsefesi
Antikçağ Felsefesi
5.
Felsefe Tarihi 1
Felsefe Tarihi 1
Bu eserler size felsefenin temel disiplinleri, felsefe tarihinin genel perspektifi hakkında basit bir fikir sunar ve Yunan felsefesine giriş yapmanızı sağlar. Daha detaylı okumalar için aşağıdaki eserlere yönelebilirsiniz. 6.
İlkçağ Felsefe Tarihi 1
İlkçağ Felsefe Tarihi 1
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 2
İlkçağ Felsefe Tarihi 2
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 3
İlkçağ Felsefe Tarihi 3
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 4
İlkçağ Felsefe Tarihi 4
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 5
İlkçağ Felsefe Tarihi 5
7.
Yunan Felsefe Tarihi 1
Yunan Felsefe Tarihi 1
-
Yunan Felsefe Tarihi 2
Yunan Felsefe Tarihi 2
-
Yunan Felsefe Tarihi - 3
Yunan Felsefe Tarihi - 3
-
Yunan Felsefe Tarihi 4
Yunan Felsefe Tarihi 4
-
Yunan Felsefe Tarihi 5.Cilt
Yunan Felsefe Tarihi 5.Cilt
-
Yunan Felsefe Tarihi (6. Cilt)
Yunan Felsefe Tarihi (6. Cilt)
8.
Sokrates Öncesi ve Sonrası
Sokrates Öncesi ve Sonrası
9.
Aristoteles
Aristoteles
10.
Batı Felsefesi Tarihi Cilt 1
Batı Felsefesi Tarihi Cilt 1
Bu gönderilerin devamı olacak. Takip edebilirsiniz...
262 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.