Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Claude Levi-Strauss

Claude Levi-StraussMit ve Anlam yazarı
Yazar
7.9/10
279 Kişi
1.377
Okunma
171
Beğeni
9,1bin
Görüntülenme

Claude Levi-Strauss

1.377 okunma, 171 beğeni - Claude Levi-Strauss kitapları, eserleri, Claude Levi-Strauss kimdir, öz geçmişi, Claude Levi-Strauss nereli gibi bilgiler, kitap incelemeleri ile yorumları, Claude Levi-Strauss sözleri ve alıntıları detaylı profili ile 1000Kitap'ta.

Hakkında

Claude Lévi-Strauss, Yahudi asıllı Fransız bir ailenin çocuğu olarak, 28 Kasım 1908 tarihinde Brüksel'de dünyaya geldi. Sanat eğitimi almış olan babası Raymond Lévi-Strauss, portre ressamlığı ile uğraşıyordu, annesi Emma Lévi-Strauss ise eğitimli bir ailedendi. Lévi-Strauss'un çocukluğu, Paris'te elit bir çevrede geçti. Babasının 1914 yılında I. Dünya Savaşı nedeniyle askere gidişinin sonrasında annesi ile birlikte Versay Başhahamı olan dedesi Emile Lévy ile yaşamaya başladı. Her ne kadar istemese de, Paris Sorbonne Üniversitesi'nde hukukbilimi ve felsefe okudu. O dönem Lévi-Strauss, Marx ve Freud'u keşfetti. León'da bir lisede iki yıl kadar ders verdikten sonra, 1935 yılında Sâo Paulo Üniversitesi'nde profesör olarak çalışmaya başladı. 1935'ten 1939'a kadar, Amozonlar'da Etnografik Elcilige el attı. II. Dünya Savaşından kısa süre önce Fransa'ya geri döndü. Gönüllü askerlik hizmetini yaptıktan sonra, New York'ta bir okulda ders vermek için, tekrar Fransa'yı terk etme kararı verdi. Burada Roman Jakobson ile tanıştı ve özellikle onun dilsel düşüncesinin etkisinde kaldı. Descartes ve Sartre'a şiddetle karşı çıkan yapısalcılığın kurucusu ünlü Fransız antropologudur. Levi-Strauss'a göre, biz öncelikle bilinç değil de, dilin, kültürün ve eğitimin ürünü olan toplumsal yaratıklarız. Felsefeyi çokça meşgul eden özne-nesne ayrımı üzerinde hiç durmayan Levi-Strauss, yapısalcılığın bir bilim olduğunu söyler.[2] Buna göre, yapısalcılık işe, insan etkinliğinin temel öğelerini, eylemleri ve sözleri sınıflayarak başlar ve daha sonra bu öğelerin nasıl birleştiğini inceler; yapısalcılık, bundan dolayı her tür insan etkinliğiyle ilgili nesnel yasalara ulaşmayı amaçlayan bilimsel bir araştırmadır. Yapısalcılıkla ilgili fikirlerinin temelini Ferdinand de Saussure’un modelinden alan Levi Strauss, aynı zamanda kendisinden sonra gelen kuramcılara da önderlik etmiştir. Saussure yapısal analizi, "ezeli evrensel insan gerçeklerinin" keşfedilmesinde bir yöntem olarak sunmaktadır. Saussure Dil'i bir yapı olarak ele almakla, yani dili kendi içögelerinin işleyişi bakımdan değerlendirmekle bu yöntemi geliştirmiştir. Levi-Strauss içinse, özellikle, evresensel insan gerçeklikleri, insan olma niteliği sayesinde bütün insanlar tarafından paylaşılır ve yapının her düzeyinde gözlemlenebilir hale gelmektedir. Levi-Strauss, kültürel alanı Saussure'ün yöntemiyle değerlendirmeye girişir. Tıpkı, bir göstergeler sistemi gibi ele alır Kültür olgusunu. Yapının farklı düzeylerinde ele alınma biçimlerinden biri ise Levi-Strauss'un bu yapı taşları arasındaki ilişkilerin benzerlik ya da farklılık prensibi dahilinde "çift kutuplar" (binary pairs/binary oppositions) etrafında gerçekleşmesidir. Bu çiftler, farklı olmalarıyla Saussure'ün paradigmalar fikriyle ya da aynı olmalarıyla sentagmalar ile "değiştirilebilir" duruma gelmektedir. Levi Strauss'a göre üniteler ya da ögeler arasındaki ilişkiler çiftler aracılığıyla anlaşılabilir. Elmanın elma olduğunu armut ya da kavun ya da karpuz ya da çilek olmadığını bildiğiniz için söyleyebilirsiniz. Ama elmanın "ne" olduğunu elmayı bir başka ögeyle karşılaştırarak belirleyebilirsiniz. Levi Strauss için A’nın ya da B’nin ne olduğu değil, A ile B arasındaki ilişkiler önemlidir. Çünkü, yapısalcılık, bir şeyin başka bir şeyle ilişkisini temellendiren Sistemin ya da Yapı'nın kendisiyle ilgildir esas olarak. Önemli eserleri - Les Structures élémentaires de la parenté (1949) - Race et histoire (1952) Irk ve Tarih - Tristes tropiques (1955) Hüzünlü Dönenceler - Anthropologie structurale (1958) Yapısal Antropoloji - Le Totemisme aujourdhui (1962) - La Pensée sauvage (1962) Yaban Düşünce - Mythologiques I-IV - - Le Cru et le cuit, 1964 - - Du miel aux cendres, 1966 - - L'Origine des manières de table, 1968 - - L'Homme nu, 1971 - Anthropologie structurale deux (1973) - La Voie des masques (1972) - Paroles donnés (1984) - Histoire de lynx (1991) - Regarder, écouter, lire (1993) - Myth and Meaning (1978); Mit ve Anlam, çev. Gökhan Yavuz Demir, İthaki Yayınları, Şubat 2013
Unvan:
Fransız Antropolog ve Etnolog
Doğum:
Brüksel, Belçika, 28 Kasım 1908
Ölüm:
Paris, Fransa, 30 Ekim 2009

Okurlar

171 okur beğendi.
1.377 okur okudu.
48 okur okuyor.
1.585 okur okuyacak.
43 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Güney Amerika Yerlilerinin İnandığı Yaradılış Efsanesi.
Mitos şöyle: Gonoenhodi, Yüce Varlık, insanı yaratmaya karar verdiğinde ilkin topraktan Guana'ları, ardından da diğer boyları çıkarttı; paylaşımda öncekilere tarımı, sonrakilere ise avcılığı verdi. Yerli Tanrıları dünyasının öteki unsuru Hilekâr ise Mbaya'ların çukurun dibinde unutulduğunu gördü ve onları oradan çıkardı; ama onlara verilecek bir şey kalmamıştı, böylece arta kalan tek işlevi onlar üstlendiler: diğerlerini baskı altında tutmak ve sömürmek. Hiç bundan daha köklü bir toplumsal sözleşme varolmuş mudur?
Sayfa 190 - Yapı Kredi Yayınları – Eylül 1994Kitabı okudu
"Mukayeseli yöntem tam olarak, belli bir fenomeni, mukayese sürecinin daha da genel hale getirildiği daha geniş bir bütüne entegre etmekten ibarettir."
Sayfa 115 - Çeviren: Kasım Akbaş, İstanbul: Nora Kitap, 2018.Kitabı okudu
Reklam
İnsanlar ilerlemek için işbirliği yapmak zorundadır.
[...] insanlar şimdi, tarihin yarattığı bir boşlukta korkunun, acının ve açlığın en ilkel güdüleri ile her yöne yalpalamaktadırlar.
Sayfa 147 - Yapı Kredi Yayınları – Eylül 1994Kitabı okudu
“Herkes kendi alışık olmadığı şeye barbarlık der.”
Sayfa 95
YUNAN MİTOLOJİSİ OKUMA SERÜVENİ
Miraba arkadaşlar kanalıma hojgeldiniz sjsjsjsj. Şaka şaka benim bir kanalım yok, sadece bu cümleyi kurmayı seviyorum o kadar. Yine de merhaba, serüvenimize hojjjgeldiniz. Biz;
scheherazade
scheherazade
ve ben aşağı yukarı bir buçuk senedir mitoloji, dokuz aydır da Yunan Mitolojisi okuyoruz. Geçen pazar günkü buluşmamızla birlikte, alnımızın akıyla Yunan
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
104 syf.
9/10 puan verdi
Kitap antropolojiyi daha geniş açıklamalarla tanımlamak ve modern toplumda olması gereken önemine değinmek için sorular sorup farklı bakış açılarıyla cevaplar arıyor. Antropolojik çalışmalar yaparken geçmiş yaşam motiflerini günümüze uyarlayarak yansıtan Japonlara övgüler dile getirirken modern topluma da mesajlar veriyor. Örneklemeleri çok güzel ama daha fazla olsun isterdim. Açıklamalar tatmin edici olmasından ötürü örnek olay-durumları daha çok okuyup ilişkiler kurmak anlatımı daha güçlü kılabilirdi. Ama okunası, kitaplıkta da görülmesi gereken bir kitap olduğuna ikna oldum. Keyifli okumalar.
Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji
Modern Dünyanın Sorunları Karşısında AntropolojiClaude Levi-Strauss · Metis Yayıncılık · 2018208 okunma
94 syf.
9/10 puan verdi
Claude Levi-strauss, ''yapısalcı antropoloji'' kavramını ortaya çıkarırken bunun en çok yansımasının bulunduğu kitap, bu kısa ama öz kitaptadır diyebilirim. Mitolojik öğelerin niteliği, varlığı-yokluğu, varsa anlamlarını, toplumun kültürel özellikleriyle açıklamış ve bu özelliklerin de toplum ve bireyin dilinin zenginliğiyle açıklamıştır ve buradan hareketle, kültürü oluşturan unsurları, kültürün oluşması ve ilerlemesinin bağlı olduğu koşulları tek tek açıklamıştır. Daha anlaşılır bir şekilde söylemek gerekirse, farklılıkların olduğu yerde kültürün ilerleyebilmesinin mümkün olabileceğini öngörür. Örneğin herkesin aynı fikre sahip olduğu yerde herhangi bir kültürel ilerleme gözlenemez. Sadece belli sınırları olan bir kültür oluşur der. Bir başka örnekle anlatmak gerekirse marka değeri yarışı içerisinde kullanılan günlük eşyalar (elbise, telefon vb.) arasında tektipleşme, çağdaşlaşmayı değil yozlaşmayı getirir. Dolayısyla bu kültürün oluşmasını değil, yok olmasına sebep olur der. Keza kültürün ilerleyişi ise konunun henüz çok uzağındadır. Yazar, kültürü ilerleten; müzik, matematik, edebiyat, tarih, bilim ve benzeri olgular üzerine entelektüel analizler ve nasıl olması gerektiğini tek tek açıklarken bir yandan da ilkel ile uygar düşünce bağlamında kültür bağı oluşturuyor. Yapısalcı antropolojiyi öğreten bu eseri mutlaka tavsiye ederim. Okumaktan ziyade anlaşıldığı vakit ''şeylere'' çok daha farklı bakacaksınız.
Mit ve Anlam
Mit ve AnlamClaude Levi-Strauss · İthaki Yayınları · 2020520 okunma
178 syf.
·
Puan vermedi
Yapısalcı antropolog Claude Levi-Strauss, ırk ve tarih ile başlattığı kitabına daha sonradan eklediği Irk ve Kültür konularıyla insanlığın ilerleme adı altındaki eylemleri üzerinde duruyor. Sadece bu kavram ile sınırlı değil içerik ama bana esas gelen konu bu oldu. İnsanlığın ilerleme adı altında ele aldığı şeylerin iki yönlü olduğunu, rahatlama ve sıkıntının birbirini doğurduğu yönünde görüşleri var. Kültürel eylemlerimizin de aslında bugün kınanan, reddedilen hatta iğrenilen geçmiş kültürel ögelerden doğduğunu, buna karşı gösterdiğimiz duygularımızın haksız da olduğunu söylüyor. Irk konusunda da, etnologların, antropologların insanlığı belli bir ırka dayandırma girişimlerinin sonuçsuz kaldığını göstererek, bir ırkın var olduğu düşüncesine karşı çıkıyor. Öncelikle bir canlı olarak ele alınması gerekir insanın. Bu doğrultuda Strauss, uzak Asya inanışlarının yüceliğini de anıyor.
Irk, Tarih ve Kültür
Irk, Tarih ve KültürClaude Levi-Strauss · Metis Yayıncılık · 2013191 okunma