Bilmiş ol ki, ihlásda aranan, gizli ve áşikárenin müsavi olmasıdır, Nitekim Hz. Ömer adamın birine:
Amelin Aşikâresine devam et, deyince, adam:
Amelin áşikâresi nedir? diye sordu. Hz. Ömeri
İnsanlar duyduğu zaman onlardan utanmayacağın ameldir,
Riyâkar olmayan sadiklara gelince sekiz cihetten gizlemek doğrudur.
1-Günahlarını Allahü Teala'nın gizlediğine sevinmek ve açıklandığına üzülmektir.
2-Günahların aşikâre yapılmasından Allahü Teala'nın hoşlanmadığını ve gizlenmesini sevdiğini bildiği için kusůrlarını gizlemektir
3-Kalbini ve aklını Allahü Teálá'nın ibadetinden meşgül etmesi ve üzülmesi bakımından günahı sebebiyle zemmedilmesinden korkmaktir
4-Tab'an yerilmekten hoşlanmayıp üzüldüğü için, kusurların kapalı kalmasını ister.
5- Zemden hoslanmaması, kendini zemmeden kimsenin zemm sebebiyle günahkar olması bakımındandır.Bu maksadla zemden hoslanmamak,iman kuvvetinden gelir.Fakat buradaki samimiyetin nişanı,başkasinin zemmedilmesine de üzülmektir
6-Gunahini gizlemenin altıncı sebebi kendisine bir kötülük yapılmasından korktuğu içindir.
7-Yalniz utandığı için kusurunu gizlemektir ki,bu zemmin eleminden ayrı ve iyi bir ahlakın neticesidir.Bu hayâ,akıl nurunun yenibparladigi gençlik çağında başlar.O duyulan kusurlarından utanır.Bu güzel bir vasıftır .
*Hayanin hepsi hayırlıdır .*
Buhari ve Müslim Ebu Hureyre den (RA) rivayet edilmiştir
*Haya,imanın dallarından bir daldır *
Buhari ve Müslim, İmran dan rivayet edilmiştir
*Haya ancak hayır getirir.*
Taberani,Fatma dan rivayet etmiştir.