Batı Edebiyatı Önemli kişiler
BATI EDEBİYATI A) ESKİ YUNAN VE LATİN EDEBİYATI Batı edebiyatının kaynağı, Eski Yunan ve La tin edebiyatlarıdır. İsa'nın doğumundan dokuz yüzyıl öncesine giden ve MÖ II. yüzyıla kadar sü regelen Yunan edebiyatının ana kaynağı, Homeros'un llyada ve Odysseia destanları sayılır. Eski Yunan ve Latin edebiyatının önemli sanatçıları şunlardır: 1. HESİODOS: — Didaktik bir şairdir. Didaktik şiirin kurucu su sayılmaktadır. — Yurttaşlarını şiir yoluyla eğitmeye çalışmış; onları adaletli olmaya ve çalışmaya çağırmıştır. — Köylü hayatını ve insanların günlük işlerini anlatan ilk şairdir. — İşler ve Günler, en önemli eseridir. 2. SAPPHO: — Yunan edebiyatının en büyük lirik şairi sayıl maktadır. — Şiirlerinde özellikle aşk temasını işlemiş; aş kı, Tanrı'nın bir nimeti olarak görmüştür. Yaşadığı çağdan başlayarak, ünü gittikçe ge nişlemiş, kendinden sonraki bazı Yunan ve Latin şairlerini etkilemiştir. — Sappho'nun şiirleri dokuz ciltte toplanmıştır. Şiirlerinden 170 kadar küçük parça kalmıştır. 3. AİSOPOS: — Yalnız fabl türünde yazmıştır. Fabl türünün kurucusu sayılmaktadır. Anlattığı masalların konularını, gezileri sırasında uğradığı Doğu memleketlerinden topladığı tahmin ediliyor. Batı edebiyatında fabl türünde yazan şairler üzerinde derin etkisi görülür. Özellikle, Fran sız şairi La Fontaine, ondan çok yararlan mıştır. — Fabiler adlı bir eseri vardır. 4. AİSKHYLOS: — İlk büyük tragedya şairidir. Tragedyanın gelişmesinde büyük payı vardır. — Eserlerinde gelenekleri ve ahlakı savunur. — Onun eserlerinde insanlar tanrıların iradesiy le hareket eden yaratıklar olarak gösterilir; bunlar ne yaparlarsa yapsınlar, alınyazılarının dışına çıkamazlar. — Doksan kadar eser yazmış olan Aiskhylos'un yalnız yedi tragedyası elimize geçmiş, diğer leri kaybolmuştur. 5. SOPHOKLES : —
Edebiyat
Reklam
Mart 2026 Okumalarım
Bu ayı 14 kitapla tamamladım. Keyifli geçen bir ay oldu. Bu ayın favorileri: • Büyük UmutlarElektra
2026 Okuma Raporları
ᯓᡣ𐭩Mart Ayı Özetim (2026) 🪽 Çöllerin Asisi Bu seriyi sevdim. Güzel ters köşe vardı 😍 Vay bee Jin sen neymişsin öyle 🪽 Ada 2.yarısı sürükleyiciydi. Thaddeus Black 🩷🫰 🪽 Elektra bu tiyatroyu sevmem beni şaşırttı 🪽 Pastoral Senfoni Bu kitapta papazın oğlu dışında tüm karakterler kendi çapında kötüydü. Kör kız bencillik yaptı, papazı demiyorum bile okuyanlar anlayacak... 😬 🪽 İki Çarpık Taç Ve seriyi sonunda bitirdim. Bu kitabı daha az seveceğimi düşünüyordum ama güzeldi. Bakış açısı 2 katına çıktı. Böyle olunca sonradan eklenen bakış açılarını okumayı sevmiyorum lakin bu kitapta sevdim. 🪽 Antigone Ben bu hikayede hükümdarın oğluna üzüldüm. Klasik bir sonu vardı, kötülük yapan en sonunda yalnız kaldı. 🪽 Arayışlar Sevemedim, kadın karakter saçma sapan davranıyordu Feminizmle beklediğim bir alakası yoktu 🪽 Lordlar ve Varisler Türk yazarlar arasından okuduğum en güzel fantastik seri oldu 🪽 Krallar ve Soytarıları Kitaba Daren'i severek başladım Nova'yla büyük kavgasından sonra ondan biraz soğudum. Ayzer'in en sonda yaptığı şey şaşırtmadı. Beklenen bir şeydi. Ariana'ya çoook üzüldüm yaaa 🤧😭 Arın'la olan hikayesi böyle bitmesinnn ben onları shipliyordum. Bu ay 9 kitap okumuşum‏: ❥5 fantastik ❥2 tiyatro ❥2 klasik kitap Şubat ayında hedeflediğim 9 kitaptan 4'ünü okumuşum 🫠 Fikrim hep değişiyor önceki ay hedeflediklerimin hepsini okumuyorum bu sefer okumayı düşündüklerimi yazmayacağım ✨ Ama bitirmek istediğim seriler var: Çöllerin Asisi serisi Lordlar ve Varisler serisi Ada serisi Dikenler ve Güller Sarayı serisi (hepsi olmasa bile her ay 1 kitabını okuyarak ilerleyeceğim)
1000Kitap
BU KATI SURATLI ADAM SİGMUND FREUD ASLINDA HAKLI MIYDI?
Freud'un ödipal kompleks ve elektra kompleksi olarak ortaya koyduğu teorileri fazlaca fonksiyonel ve teknik bir alana yığılmış ve işlevselci paradigmaya hapsolmuştu. Yaydığı enerji veya kullandığı analitik paradigma, kendi bilincinin bir yansımasıydı aslında. Çünkü kendisi de kuzenine aşıktı, bu aşk uzun süreli karşılıklı mektuplaşmayla devam etti ve öylece kaldı. Bir ikinci cinsel düşüncelerine etki yapan olgu ise annesine olan aşırı bağlılığıydı. (En büyük etki budur aslında.) Aşk değildi ama derin bir tutkuydu var olan... Freud, sanayi devrimi sonrası dönemde, sınıfların ve özgürlük düşüncesinin şekillendiği bir dönemde ve yazma-çizme gibi akademik faaliyetlerin yoğun olduğu bir zaman da rahatça yazabiliyordu. Aslında onun tezleri en çokta dönemin aristokrat kesimine yarayacaktı çünkü bu teoriler cinselliği kontrol etmekte dayanak olacaktı. Freudyen teori (özellikle bastırılmış duygular kısmı) devlet modernizasyonu ve kapitalizmin inşası sırasında; devlet dairesi, baro, büro, okul, işyeri, ordu, polisiye gibi kamusal alanlar da ki dönüşümlere paralel 20.YY'da 'normal' veya 'anormal' çocuğun tam olarak neye göre belirlendiğinin bilinmediği bir ortamda (hiçbir zaman normali ve anormali tanıyamayacağız) aristokrasi ve burjuvazi tarafından önceden belirlenmiş deterministik olguların etkisi altında türetilmişti. Freud'un kuramı, insanın kapitalist ilişki ağları içerisinde işlevini çatışmasız sürdürmesine odaklı çalışıyordu. Foucault'un da söylediği gibi kim neden normal veya kim neden anormaldi?... İşte, sosyoloji dünyasının iki önemli düşünürü ve yazarı olan Gilles Deleuze ve Felix Guattari psikanalizi alt üst ettiklerinde, insanın içinde yatanın en temelde ''Arzu'' olduğunu, bu arzu makinalarının devamlı ve sürekli olarak çalıştığını; tüm bürokratik yapıların bizi
Alıntı
Reklam
Reklam