Kişisel Edebiyat Atlası'nın devamı niteliğinde. Bu çalışmada da, önceki gibi farklı coğrafyalardan, yazarın önemli bulduğu, kendi edebiyat penceresinde bir şekilde iz bırakmış olan ve günümüzde hayatta olmayan yazarların kısa biyografileri, önemli eserleri yer almakta. Gene Hamdi Akçay tarafından hazırlanmış olan kapak tasarımı ve illüstrasyonlar kitaba görsel açıdan renk ve güzellik katmış.
Bir okur olarak, gerek 1000k platformunda, gerekse başka platformlarda çok olumlu değerlendirmeler yapılan, popüler olan, yüksek notlar verilen her eserin bende aynı beğeni ve okuma keyfini vermediğini muhtelif vesilelerle deneyimlemiş bulunmaktayım. Şunu anladım ki bir eserin popüler olması, o eserin sizin için mutlaka doğru bir okuma tercihi olduğu ya da beklediğiniz düşünsel, fikirsel, duyusal veya duygusal kazanımları muhakkak size sağlayacağı anlamına gelmiyor. Bu ayrışmayı belirleyen faktörlerin okurun kişisel beklentileri (bu beklentilerin düzeyi, yoğunluğu, niteliği), alanla ilgi derecesi, düşünce yapısı, hayata bakış açısı olarak ifade edilebileceğini düşünüyorum.
Ali Lidar da bu bağlamda, şovenizmden ve subjektif yargılardan uzak şekilde, mütevazılığı da elden bırakmadan, edebiyat mutfağının gerek akademik gerekse pratik açıdan tam içinden ve yetkin bir temsilcisi olarak, yazarları ve eserlerini eleştirel düşünce ekseninde ve gene değerli çapraz okumalarla okurlarına sergilemiş, tanıtmış. Sergilemiş diyorum çünkü; bu çalışmada Halide Edip Adıvar'dan Sabahattin Aliye, Suat Derviş'ten Peyami Safa'ya, George Orwell'den Jules Verne'e, çok bilineninden az bilinenine pek çok yazar ve eserleri hakkında, ezber bilgilerden uzak hatta bazen de ezber bozan bilgiler sunmuş, yorumlar yapmış.
Bu çalışmada (sayfa sayısı itibariyle) yazar olarak en çok Suat Derviş'e , eser olarak da Martin Eden'e yer verilmiş olması dikkat çekiyor.
Sükût suikasti mağduru, dünya ağrısı gibi anlamlı ifadeler okuma keyfime hitap ederken, serinin önceki çalışması Kişisel Edebiyat Atlası'na benzer şekilde dekadans (gerileme, çöküş, bozulma) gibi terimleri biraz itici buldum. Belki de dilimizde tam anlamıyla karşılığı olmayan ve "inovasyon" gibi dilimize kazandırılması gereken bir sözcüktür; kim bilir?..
Ancak kitapta anti-ütopya (distopya), tezli roman, palimsest, bilinç akış gibi yazım teknikleri hakkında değerli bilgilere yer verilmesi edebiyat alanında bilgisini artırma çabası içinde olanlar için faydalı bir tercih olmuş.
Serinin bu kitabında yer alan yazarlar ve değerlendirmesi yapılan önemli eserleri şöyle (yazarları niteleyen aşağıdaki ifadelerin tamamına yakını Ali Lidar'a aittir):
1.